Varsin valkoinen mittari [Scopula ternata]

Silmin katsottuna tämä mittari näytti lähes puhtaan valkoiselta. Kamera toi hieman viiruja esiin. Voisiko tämä olla vaikkapa maitolehtimittari (Scopula floslactata)?


Vihti 28.6.2020

                  Terve, Harri!

Ehdottaisin Pajuvalkomittaria :

Kolme ruskeata raitaa ja siivet kauttaaltaan
tummien pisteiden kirjomat. Mutta niin kuin
tiedät, olen harrastelija ja vielä huono sellainen!
Joku asiantuntija auttaa oikeille jäljille…

Älähän Lauri vähättele itseäsi! Tiedän kyllä, että sinulla on vuosikymmenten tuoma kokemus vähän kaikenlaisista ötököistä takanasi. Odotellaan nyt kuitenkin, jos joku vielä joko vahvistaisi tai kumoaisi esittämiämme ehdotuksia…

http://insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Species.html?order=Lepidoptera&family=Geometridae&genus=Scopula&species=immutata&username=&password=

Kiitokset sinulle, Tatu, määrityksestä! Meni sitten uusiksi sekä Laurin että oma ehdotukseni. Hankalia määritettäviä ne tämän tyyppiset ovat harrastelijoille. Katselin kyllä tuota luhtalehtimittariakin, mutta jäin kaipaamaan vähintäänkin takasiivissä yleensä olevia keskipilkkuja, jotka tuosta oman yksilöni kuvasta puuttuivat, ja hylkäsin tämän lajin. Jos edes takasiivissä olisivat pilkut olleet, niin mielestäni niiden olisi siipiien tuossa asennossa pitänyt näkyä. Olihan itse perhonenkin jo vähän kuluneen näköinen.

Näissä(kin) on tosiaan joskus pilkuttomia ja pilkullisia yksilöitä. Melko lähelle pääsit kuitenkin - näissä kannattaa myös kiinnittää huomiota kokonaishabitukseen.

1 tykkäys

Mun mielestä tää näyttäisi kuitenkin enemmän Scopula ternatalta

1 tykkäys

No joo, kai se on ternata kuitenkin. Näytti vain niin valkoiselta…

Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen case! Kiitokset Anssille näkemyksestään.
Ehdin jo hetken ajatella Scopula sp.-muotoa, kun nuo mielipiteet jakaantuivat niin tasaisen epätasaisesti.
Hienoa, että yhteinen näkemys kuitenkin löytyi loppujen lopuksi. Kiitokset vielä kertaalleen teille kaikille tunnistustyössä mukana olleille.