Takiaislattakoi [Agonopterix propinquella]

25.4.2018, Etelä-Pohjanmaa.
Onkohan tämä takiaislattakoi, Agonopterix propinquella?

Löysin netistä tämän saksankielisen sivuston Agonopterix propinquella - LepiWiki Siitä on ollut kätevä tutkia näitä monimuotoisia lattakoita. A. propinquella sopisi aika hyvin tähän kuvaan, mutta mitä mieltä olet A. arenella vaihtoehdosta? Ei ole paljon eroa niissä. :thinking: Toivottavasti tietävämmät voivat auttaa…

Tuo lohenpunainen perusväri voi johtua mistä vaan, mutta minua jää hämäämään tuo vaalea alue tumman laikun tyvipuolella. Se oikein sovi kuvaan. Eikä tuolla oikein näy punaista raitaa tumman laikun sisäpuolellakaan, joten ei kait se A. alstromerianakaan voi olla. Minulta ei nimiehdotusta löydy. :frowning:

A. alstroemeriana ei sovi myöskään levinneisyyden suhteen. A. aranella oli toinen vaihtoehto mitä katselin. aranella ja propinquella näyttävät molemmat olevan aika vaihtelevia lajeja, että itse en pysty sanomaan kumpi on, kun tämä on eka yksilö minulle.

Tässä myös toinen kuva samasta perhosesta.

Kyllä tuo minusta propinquellalta näyttää

Eilen kuvasin tämän koin. Eikös tämä ole sitten A. aranella? Nyt kun tätä vertaa tuohon ekaan koihin niin tällähän on nuo vinotäplät selkeämmät, ja tyvisuunnassa tuo selkeä musta varjo? (Toivottavasti käytän oikeita termejä kuvauksessani.)

Joo. Wikissä on tuntomerkkejä selitetty:
http://www.insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Genus.html?username=&password=&family=Elachistidae&genus=Agonopterix&auktor=H�bner%2C%201825

Kiitokset kaikille avusta. Mukavasti tuli bongattua nämä molemmat lajit melkein yhtä aikaa.