Tällainenkin perhonen oli liikkeellä 15. toukokuuta 2025 paikka Savonlinna. Tuttu on!

Tutulta näyttää!

Aphantopus hyperantus - tesmaperhonen.

Mutta se ei ole vielä liikenteessä Savonlinnassa. Olisiko ollut metsäpapurikko? ali

En saa tuosta kuvasta väännettyä metsäpapurikkoa - kirjojen kuvan mukaan edelleen tesmaperhonen, tosin kuukauden etuajassa.

Kyllä tuo tosiaan tesma on, mutta lentoajassa ei kyllä ole mitään järkeä. Olisiko ollut kotelossa tumman seinän vieressä?

1 tykkäys

Tuskin kuva tältä vuodelta on!

4 tykkäystä

Kyllä kuva on tältä vuodelta. Teillä monella on ohjelmia, joiden avulla voi katsoa tarkan ajankohdan milloin on kuvattu, päivämäärä ja tarkempi aika minuutin tarkkuudella. Ja näkyy siinä kuvaajan nimikin. Paikka oli Savonlinnassa Mertalassa lähellä Mertalan liikenneympyrää. En ollut varma lajista, Tämä oli mielestäni pienempi kuin “normaali” tesmaperhonen. Sen takia en tunnistanut lajia.

1 tykkäys

Katseli kuvia metsäpapurikosta. Kyllä tuo kuva mielestäni sopii metsäpapurikoksi. Se voi lentää jo huhtikuussa. Nuo pikkuympyrät ovat tyypillisiä metsäpapurikolle- Veikkaan siis metsäpapurikkoa! Kuvausaikakin täsmää hyvin ja pieni koko samoin. Se oli mielestäni pienempi kuin tavallinen tesmaperhonen.

Kyllä tämä on tesmaperhonen, metsäpapurikolla on etusiiven alapinnalla iso täplä. Tällä on 2 pientä, kuten tesmaperhosella.

Katselin aikasempien vuosien havaintoja ja 2022 oli 1 havainto valokuvineen 20.5 ja viime vuonna 1.6 ensimmäisistä havainnoista tesmaperhosesta. Joten kyllä tämä havainto vaikuttaa mielestäni ihan uskottavalta.

1 tykkäys

Katoppa sen havaintoerän muut havainnot. havaintopäivämäärä on taatusti väärin! Angervo- tai orvokkihopeatäplä ei lennä vielä toukokuussa!

1 tykkäys

Luomuksen kokoelmista löytyy ainoastaan kaksi tesmaperhosta, jotka on havaittu ennen 10.6. Toki lentoajat ovat aikaistuneet viime vuosina.

Epäilen kyllä suuresti kaikkia toukokuun havaintoja. On nähty ruskea perhonen lennossa ja päätelty sen olevan tesmaperhonen. Todennäköisempi laji on kuitenkin metsäpapurikko.

No joo olet kyllä oikeassa.20.5.2022 Havainnoijan havainnot on ilmeisesti ladattu kaikki kerralla ja käytetty yhtä ja samaa päivämäärää kaikkiin havaintoihin.
En kyllä itse ole ole törmännyt tesmaperhoseen vasta kun juhannuksen nurkilla.

Tässäkin taitaa olla sitä ongelmaa, että käyttäjä lisää aikaisempaan havaintoerään havaintoja ja muuttaa sen päivämäärää tajuamatta, että se vaikuttaa kaikkiin erän havaintoihin. Tähän pitäisi saada joku esto tms, kun näitä on mulle tullut vastaan jo useampia ihan etsimättä ja näin datan arvo kärsii.

Joo, iso varoitus vähintään. Pitää vielä sanoa, että poikkeuksellisen aikaiset havainnot on poikkeuksellisen aikaisina keväinä / kesinä. ali

1 tykkäys

Olen myös törmännyt samaan ilmiöön monesti

Jos kuva on otettu kameralla / sitten myöhemmin muokattu kuvankäsittelyssä / ja sitten myöhemmin lähetetty johonkin. TÄMÄ KAIKKI ON OIKEIN JA TÄYSIN LUVALLISTA. eihän
siinä ole mitään väärää. Kaikki on aivan oikein! Itse olen harrastanut noin 30 vuotta valokuvausta ja tuollaista menettelyä olen joskus ja aika usein käyttänyt ja se on aivan laillista ja oikein!. Olen vanha LAJI.FI jäsen " Vanessa Atalanta 13 ". Jatkan samalla tavalla. Se on täysin oikea ja luvallinen menettely. Siinä ei ole mitään väärää!

Joo siis kaiken väännön jälkeen kyllä tuo on ihan selkeästi tesmaperhonen - ja olet itse siis kuvan ottanut 15.5.2025 eli ihan tuossa äsken?
Onpahan vaan todella poikkeuksellisen aikainen yksilö.

Tämä oli pienikokoinen yksilö. En kyllä ollut varma lajista. Enemmän veikkailin.

Kuva todella otettu 15.5..2025 Savonlinnan Mertalassa. Lähettelen tietysti vain omia kuviani.
Nettikuva tehty 16.5.2025. Näitä oli siinä useampia. Usein teen nettikuvat seuraavana päivänä. Niin tässäkin. Tämä on minulla normaali menettely. Pieni koko hämäsi.

Koko voi aina vaihdella yksilöllisesti eikä tuo nyt niin erityisen pieneltä kuvassa näytä. Mutta tesmaperhonen on eikä mikään muu. Lieneekö kotelo vaan ollut jossain erityisen suotuisalla lämpimällä paahdepaikalla mikä on sen saanut kuoriutumaan näin aikaisin.