Tutkailin noita sulkasia ja päädyin Kärsämösulkaseen (Gillmeria pallidactyla). Onnistuinko määrittämään lajin oikein?
Paikka: Kotipiha Sodankylä
Aika:19.07.2024
Lenteli ja vieraili valkoapiloilla ja voikukalla. Sama yksilö molemmissa kuvissa
Ovatko nämä sulkaset, jotenkin vähemmän arvostettuja perhosia, kun niihin ei oikein tule vastauksia, eikä niitä oikein edes katsotakaan. Ovathan nämä aika lailla samannäköisiä ja tuntomerkitkin tosi vaikeasti havaittavia, ainakin näin harrastelijalle, mutta toisaalta lajimäärä on suhteellisen pieni ja muotonsa puolesta toisaalta kiinnostavakin.
Minunkin mielestäni sulkaset ovat kiinnostavan näköisiä. Vertaillessani näitä sinun kuviasi omiin kärsämösulkaskuviini, olen valmis sanomaan, että oikeassa olet. Mutta minähän en ole mikään luotettava perhosten määrittäjä, vaan tarvitsen aina runsaasti apua. Toivon siis, että joku asiantuntija malttaisi vastata tähän viestiin. Olen huomannut, että joskus, kun tulee ruuhkaa kyselyissä, niin jotkut kysymykset vain hautautuvat uusien alle. Silloin kannattaa nostaa kysymys uudestaan esiin, kuten nyt teit.
Nuo jalkojen tuntomerkit oinaisuuksien luettelossa saivat oman huomioni kääntymään tähän lajiin värityksen lisäksi.
Oikein määritit.
Jänniähän nuo ovat, mutta usein HYVIN haastavia.
Kiitos JKT, Kun harrastelija yrittää opiskella näitä lajeja ja on löytävinään oikean vastauksen, niin sitten sitä vastausta kysymykseen odottaa malttamattomana. Asiantuntijan antamalla vastauksella on tuossa vaiheessa on se merkitys, että seuraavaakin lajia viitsii itse yrittää selvittää, eikä vain kysy, oppimatta mitään. Itse ainakin arvostan eniten niitä vastauksia, joista löytyy myös määrityksen peruste.
Värityksestä ja muodosta saa tässä suvun, mutta lajiin minä ainakin tarvitsen sen jalan raidoituksen näkemistä … ja sen jo itsekin mainitsit.