Tämä lienee joku vesiperhonen? [Phryganea grandis, koiras.]

Nämä kuvat myöskin Helsingistä.
Selkäkuva on kehno, sivukuva vähän
parempi. Saako näistä tolkkua?
Näyttökuva (92)
Näyttökuva (91)

Moi, kuvissa on Phryganea-suvun koiras, ja laji on kyllä grandis, vaikka näitä monesti vähän arvotaan. Sivukuvat on vesiperhosissa lähes aina paremmat kun siipimuodosta ja kuvioista saa paremman käsityksen.

Kiitos, Juha! Mukava laittaa pojalle faktaa
‘isolle kirkolle’. Onko tuo laji isosirvikäs,
vai tulkitsinko väärin? On tuo latina vähän
heikoilla kansakoulupohjalta…

Hei. Käytän tieteellisiä nimiä ensisijaisesti kahdesta syystä: kysyjä löytää yleensä tieteellisellä nimellä googlesta paljon enemmän vertailukuvia jne verrattuna suominimeen, jos haluaa itse tehdä vertailua. Toinen syy: olen itse oppinut nimet 1990-luvulla. Silloin ei suomenkielisiä ollut monellakaan lajilla, eikä kaikissa ryhmissä ole vieläkään. Nämä vesiperhoset olen tosin oppinut myöhemmin kohtalaisesti (toisin kuin esim kuoriaiset joita määritä myös), kun olin mukana kehittämässä vesiperhoset suominimiä - grandis on tosiaan isosirvikäs. Hirmuhyvä nimi se ei kyllä ole, koska myös heimonimi on isosirvikkäät. Eli jos vastaan “isosirvikäs”, ei ole täysin selvää annoinko määrityksen heimo vai lajitasolla. No, voihan siihen lisätä “-laji” selvennykseksi.

Toinen näkökulma on sitten se onko se kysyjän vai määrittäjän tehtävä kaivaa kansalliset nimet. Minun mielestä kysyjän tehtävä ensisijassa, mutta jeesaan kyllä ainakin näiden vesiperhosten kanssa jos ei meinaa löytyä. Suominimet, jos sellainen virallinen on, löytyy laji.fi:n lajihaun avulla, kunhan sinne syöttää tieteellisen nimen.

1 tykkäys