Täpläpapurikko-Pararge aegeria

Tänään oli purppurapunalatvalla paljon perhosia, neljä amiraalia, neitoperhonen, sitruunaperhosia ja sitten tämä täpläpapurikko. En ole ennen nähnyt, kerkesin käydä kameran sisältä ja ottaa muutaman kuvan. Sitten se poistui takavasemmalle ja hävisi. Rääkkylä 6.9.2025.

4 Likes

Olen nähnyt tänä kesänä hyvin paljon täpläpapurikkoja. Ilmeisesti hyvä vuosi niillä.

Jos saisin pyytää, niin laittaisitko ainakin tämän havainnon Valtakunnalliseen päiväperhosseurantaan? Olisi varmasti uusi ruutuhavainto, jos on Jaamalta. Itse en ole ruudusta 690:64 lajia koskaan havainnut enkä montaa kertaa Rääkkylästä ensinkään. Tämähän on lisäksi toisen sukupolven yksilö, mikä tekee havainnosta vieläkin arvokkaamman.

Sain ilmoitettua. Ihan oli omalla pihamaalla kukkapenkissä purppurapunalatvalla.

Hyvä juttu! Punalatvaa pitäisi kyllä laittaa omaankin kukkapenkkiin…

Upeat kuvat olet, Pentti, saanut kauniista perhosesta! Kirjoitan tähän viestiin, koska vaikka näin naapurialueilla asumme, niin tänä kesänä olen täysin turhaan odottanut jokavuotista täpläperhosten parveilua purppurapunalatvapuskassani. Se on ollut surullista ja täysin käsittämätöntä. Vain kukkakärpäsiä on siinä ruokaillut. En yhtäkään keisarinviittaa, nokkosperhosta, neitoperhosta tai amiraalia ole nähnyt koko kesänä pihapiirissäni. Vain kolme suruvaippaa ja yksi herukkaperhonen sekä runsain määrin sitruunaperhosia. Tätä ilmiötä olen isosti ihmetellyt… :roll_eyes: