Taas täytyy kääntyä teidän perhostuntijoiden puoleen. Sain näin kauniin kuvan tänä aamuna, joten haluaisin sille oikean nimen. Itseeni en luota. Kyseessä on sama yksilö, vaikka onkin eri kasvilla. Oli muuten melko kookas. Siksi ajattelinkin sen olevan keisarinviitta. Mutta siipien alapuoli ei omasta mielestäni täsmää, vaikka siinä hiukan viherrystä taitaa näkyäkin…
Minulle hyvin tuttu! Ketohopeatäplä. Se on keisarinviittaa vähän pienempi, isokokoinen ja erityisen nopea lentäjä. Juuri kun on ollut saamassa siitä kuvan, se lentää hujahtaa parikymmentä metriä kauemmaksi, kun siellä yrittää, se saattaa tehdä saman tempun ja viuhahtaa taas kauemmaksi. Erinomaisen nopea lentäjä! Tunnistan noista täplistä. Keisarinviitalla on erilaiset täplät.
Tuttu asia! Meinaan tuo “pakoilu”. Ylimalkaan hyönteisten kuvaaminen vaatii pitkää pinnaa - ja sehän on vain kasvattavaa. Myös turhautumisen sietokyky kasvaa, kun Luonto antaa mitä antaa. Pakolla ei saa mitään. Olen ihmetellyt, miten te muut foorumilaiset saatte niin hienoja sudenkorentokuvia, kun minä puolestani joudun päivästä toiseen ihailemaan niiden immelmanneja pihapiirissäni, mutta meno on niin viuhakkaa, ettei edes lajista saa selvää - saatikka että saisi kuvia otettua. Kiitos vielä tämän lajin vahvistamisesta, Ville!
Suomen perhoset sivuilta opin itse tänä kesänä, että ketohopeatäplän erottaisi muista hopeatäplistä siitä, että “etusiiven kolmanneksi ylin täplä sekä takasiiven keskimmäinen ja ylin täplä ovat hyvin pieniä tai puuttuvat kokonaan”. Otin kuvastasi tähän oheen kuvakaappauskuvan, josta näkee hyvin. Näin olen tänä kesänä osannut jo päältäpäin tunnistaa tämän perhosen
Suuret kiitokset tunnistusvinkistä, pos! Oppia ikä kaikki. Eilinen päivä olikin minulle vallan opintäyteinen. Sain monelta teiltä foorumilaiselta hyödyllisiä ohjeita ja tietoja. Juuri sellaisia me “tavan pulliaiset” tarvitsemme! Toivottavasti tästäkin on taas hyötyä monelle muullekin noviisille.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.