Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Teneriffan sudenkorentoja II [C. erythraea? & S. fonscolombii?]

määritys

Näyttää siltä että näitä riittää toiseenkin ketjuun.

5.1.-13, Los Gigantes

31.12.-15, Chamorga

Nämä voisivat hyvin olla sitä edellisen ketjun punaista lajia vähän eri ikäisinä. Seuraavatkin ehkä, vaikka nyt löytyy jo erojakin.

1.1.-16, Punta del Hidalgo

Tämä viimeinen taas voisi olla sitä toista lajia ... tai sitten ei. Paha sanoa, kun ei ole vaihtoehdoista aavistustakaan.

31.12.-15, Chamorga

Tässäpä amatöörin näkemys lajeista tähän toiseenkin Kanariansaarten listaasi:

1. Crocothemis erythraea, naaras
  2. Crocothemis erythraea, koiras
  3. Sympetrum fonscolombii-pariskunta
  4. Sympetrum fonscolombii, naaras

Periaatteessa pitäisi olla "helppoa" määrittää näitä Kanariansaarten sudenkorentoja, kun lajeja on tavattu vain 11 kpl, mutta kyllä sitä jo tästäkin määrästä vaihtoehtoja löytyy. Jos haluat tarkastella itse näitä perusteellisemmin, niin esim. hakemalla netistä otsikolla Dragonflies of the Canary Islands löydät mm.taulukon, jossa jopa saarikohtaisesti on kirjattu esiintyvät lajit.

Eli samoihin lajeihin menisi. No täytyy yrittää löytää jatkossa uusiakin ... tai oikeastaan saada niitä kuvattua. Nähty kyllä on. :slight_smile:

Tajusin alkuperäisen viestin lähettämisen jälkeen, että minullahan on tuo lista - itse asiassa koko lajiston lista vuodelta 2010, kun aikoinaan metsästin perhoslajistoa. Siihen on vain tainnut tulla yksi lisää noiden päivien jälkeen.

Näissäkin kuvissa nuo kuvat 1 ja 2 ovat varmasti oikein eli kyseessä on Crocothemis erythraea. Tuo tandem-pariskunta joiltain osin aiheuttaa edelleen ongelmia, siipitäplät näyttävät oudon tummanpunaisilta S. fonscololombi-lajia ajatellen. Tähän jättäisin vielä kysymysmerkin. Tuo kuva 4. on monilta tuntomerkeiltään S. fonscolombii-naaras. Kuitenkin siinä taas minua hämää nuo takaruumiin sinertävät kohdat. Liekö osin valon ja varjon leikkiä? Varmuudeksi jättäisin tähänkin kysymysmerkin voimaan.

Kolmannessa kuvassa on paikallinen lännensyyskorentopariskunta, eli Sympetrum striolatum nigrifemur, joidenkin mukaan Sympetrum nigrifemur.