Tipulidae [Ctenophora guttata]

Olen koko ajan pitänyt tätä kummitussääskenä, mutta nyt kun olen yrittänyt tutustua siipikuvioihin, huomasin, ettei tämä ole sinne päinkään.
Voisko pikemminkin olla esim. Dictenidia bimaculata?
Kuvattu 10.7.15 Jyväskylässä.

2 tykkäystä

Edith: http://ccw.naturalis.nl/ hakusanalla Finland löytyy paljon suomen lajeja

Kiitos Pentti hienosta linkistä.
Eikä ihan tavallinen laji ollutkaan.

Rami

Hieno! se on todellakin guttata, onnittelut. Onko lähellä millaisia lahopuita/onttoja puita jotka yhä elossa?

Kuva on Tuomiojärveen työntyvästä Haukanniemestä, josta varmaan 70-80 % kaikista kuvistani on lähtöisin. Haukanniemi onneksi rauhoitettiin joitakin vuosia sitten ja sieltä löytyy monentyyppistä metsää mm. lehtomaista ryteikköä, jossa on pökkelöitä ja lahorunkoja pitkin poikin. Oikea aarreaitta.

2 tykkäystä

Tähän ohuesti liittyen, mutta kuitenkin: Arvostan suuresti Ramin kaksisiipiskuvia ja asennetta. Miten pitkään olet hyönteisiä harrastanut/kuvannut? Toivon, että lajeja ja määrityksiä löytyy jatkossakin ja havainnot tallentuvat joko Hyönteistietokantaan tai Lajitietokeskuksen Vihkoon. Ja jos kaipaat kärpästen määrittämiseen kaavoja tms., niin kysy ihmeessä. Kaikenlaista löytyy pdf:nä. :slight_smile:

1 tykkäys

Kiitos tunnustuksesta ja avun tarjouksesta. Hävettää tunnustaa, että olen täysi noviisi hyönteisasioissa. Ensimmäiset kuvani otin vajaa kolme vuotta sitten. Siinä vaiheessa just ja just erotin kärpäsen koppakuoriaisesta. Nyt 3/4-eläkkeellä ollessa aikaa on ollut kiitettävästi kuvaamiseen mutta liian vähän kuvien analysointiin. Onneksi monet ammattilaiset ja pidemmälle ehtineet amatöörit ovat pyyteettömästi auttaneet määrityksissä.
Syksyllä kävin hyönteistietokannan kuvamateriaalin läpi ja laitoin sinne kuvat niistä lajeista, joista live-kuva puuttui ja niin on tarkoitus tehdä jatkossakin.
Nyt on menossa kovalevyn “kevätsiivous” ensi sesonkia varten, mutta kun se tehty palataan niihin kaava-asioihin.

terv. Rami

1 tykkäys