Toinen keskikesän yökkönen [Diarsia mendica?]

Ensilumista alkaen on aika selvitellä kesällä määrittämättä jääneitä perhosia. Tässä hommassa ikävänä puolena on usein se, että kuvat ovat melkein aina

huonoja. Kohde on myös usein kulunut. Oheinen perhonen on kuvattu 23.7.2017 Virolahdella. Olen yrittänyt tehdä siitä jotain Diarsiaa, mutta eväät ovat loppuneet kesken.

Minusta tämä on Diarsia dahlii.

Kuvat voisivat olla isommassa koossa :grinning:

Yksilö näyttää varsin pienikokoiselta viereiseen sammalkoisaan verrattuna. Lisäksi se on kulunut, mikä sopii ajankohdan huomioon ottaen lajiin Diarsia mendica, mikä on myös mielipiteeni lajista.

Itse asiassa viime vuonna ei ole ilmoitettu yhtään dahliita heinäkuun puolelta, edes eteläisimmästä Suomesta, mikä selittyy kylmällä alkukesällä. Ei se yksin kerro mitään, mutta muiden seikkojen lisäksi tukee osaltaan mendicaa.

Kaikki viime kesänä määrittämäni Diarsiat olivat mendicaa. Tämä tuntui poikkeavan näköiseltä. Siksi kysyin asiantuntijoilta.

Terve. Heitän soppaan ehdotuksena Parastichtis suspecta. Ainakin siiven muoto ja täplien reuna käyrä sopisi.
ML

Sopisiko Euxoa cursoria (?).

Timppa voi varmistaa cursorian tuntosarvista suurentamalla kuvaa. Naarallakin on lyhyesti kampamaiset tuntsarit (kts. kuvapankki). Onko muita kuvia?

Kuva on ainoa. Suurentelin sitä niin paljon kuin pikselit antoivat periksi enkä löytänyt mitään hammastusta. Sileiltä näyttivät tuntsarit. Oli kiva lisätieto cursoriasta!

Ääh, nyt puhuin höpöjä :relaxed:

On kai aika tehdä jonkunlainen johtopäätös käydystä keskustelusta. Joudun toteamaan, että tälle otukselle ei lajia löytynyt, siis kysymysmerkki hakasulkuihin.

Minulle tuli mendica heti ekana mieleen tuosta. Harryn perusteluihin ei mitään lisättävää.

-Toni

Aloitin ketjun kysymysmerkillä varustetusta mendicasta, joka poikkesi muista mendicoista. Voinemme päättää ketjun ainakin tässä vaiheessa samaan, eli mendica kysymysmerkillä. Ehkä joku keksii vielä jotakin tästä otuksesta.