Toinen vieraileva koi [Mompha sturnipennella, talvitupsukoi]

Kevään tulo on vilkastuttanut liikennettä sisätiloissani. Saanen kiittää siitä päivittäistä puulämmitystä. Koska minulle nämä ovat täysin tuntemattomia, on parasta jättää tunnistaminen pikkuperhosia paremmin tunteville. Kuvasin tämän ikkunalasilla kiipeilemässä. Kokoa oli vain 5 mm. Tunnistan sen sentään koiperhoseksi. :wink:



Joensuun Kiihtelysvaara 8.3.2023

Olisiko joko Mompha sturnipennella tai Mompha subbistrigella?

Kiitos nopeasta avusta, Lasse! :+1: Nyt kun sinä opastit tutkimaan näitä tupsukoita, niin havaitsin, että olen neljä vuotta sitten toukokuussa kuvannut talvitupsukoin (Mompha sturnipennella), mikä kyllä sopii lajiksi tälle tämäniltaisellekin. Vain etusiipien niskanpuoleiset mustat viirut ovat tällä hiukan lyhyet, mutta kaikki muu täsmää myös Laji-sivuston näytteiden ja yleiskuvauksen kanssa. Niinpä tohdin nimetä tämän otsikkoon. Korjaan, jos aihetta ilmenee. Enpä saanut uutta lajia kokoelmiini… :roll_eyes:

Minä en tunne näitä kovin hyvin enkä nyt enää lähde kirjoista katsomaan. Mutta ObsIdentify antaa nimeksi Mompha subbistrigella 100% tn ensimmäisestä kuvasta ja 96% tn. toisesta kuvasta.

Kiitos, Jukka. Vaihdan otsikkoon molemmat vaihtoehdot, kuten Lassekin mainitsi mahdollisuuksiksi.

Tuo on noista se yleisin eli maitohorsmalla elävä Mompha sturnipennella.

Kiitos, Jari! Tämä on ollut melkoista arpomista. Mutta kuten tästä ketjusta voi lukea, niin minäkin olin aluksi vahvasti M. sturnipennellan kannalla. Kun kuitenkin esitettiin toinen vaihtoehto, niin päätin varmuuden vuoksi laittaa otsikkoon molemmat. :roll_eyes: Luotan kuitenkin enemmän hyönteisistä kiinnostuneen ihmissilmän havaintoon kuin “tekoälyyn”, joten - vaikka tämä onkin aikamoista soutamista ja huopaamista - poistan tuon täälläpäin harvinaisemman M. subbistrigellan.