Toukalle tunnistusapua

Mitä luultavimmin perhosen toukka, mutta minkä?
Miksi peräpäässä on kaksihaarainen “piikki”?

Vaikka vähän jouduin koskemaan toukkaan, ei yrittänyt sillä puolustautua.
Etupäällä kyllä riuhtoi puolelta toiselle, vaikka oli kännykän näytön päällä enkä enään


pitänyt kiinni.
Nostin pihatieltä lähimpään puskaan, joten elinympäristö kuvassa ei varmaankaan oikea.
Oikea paksukainen ja temperamenttinen.

20.7. Tampere

On mäntykiitäjän toukka.

Tuo kyllä näyttää jo siltä, että koteloitumispaikkaa oli etsimässä, jos oli maassa.

Mihin oli matkalla, minkälaista paikkaa etsi ?
Nostin toukan puskaan josta lyhyt matka metsään sekä kivikkoiselle rinteelle.

Kiitäjien toukathan kaivautuvat maahan, joten toivottavasti löytää ei liian kovaa maata.

Kiitos tiedoista.
Uskon että löytää hyvänkin koteloitumispaikan läheltä, on sellaista maastoa. :blush:.

Takapään piikin tarkoitus on vielä minulle arvoitus.

Siihen piikkiin ei taida mitään varmaa vastausta olla, mutta löytyyhän luonnossa on silloin tällöin erikoisuuksia. Olen nähnyt videoita kastemadoista, joilla on kaksi pääpuolta ja kuvia sisiliskoista, joilla on kaksihaarainen häntä. Jokin häiriö vain voi olla.

Kiitos näistä tiedoista🙂

Tarkennetaan vielä, että toukan piikki on kiitäjien heimon tunnusmerkki. Tosin joillakin lajeilla se on surkastunut. Ei siis kehityshäiriö! Suomessa on tavattu vain 17 lajia kiitäjiä.

Hienoa, nythän myös Lasse sai uutta tietoa tästä piikistä😊.

Olen aiemminkin nähnyt näitä tämäntyyppisiä paksukaisia ja usealla tämä piikki on ollut.
Muille toukille olenkin lajimäärityksen googlettamalla löytänyt.
Tämä yksilö oli oudompi.
Mielenkiintoista kaiken kaikkiaan!

Eihän tuossa mitään uutta minulle ollut, paitsi juuri tuon piikin kaksikärkisyys. :wink:

:blush::blush:Ok.