Trichoderma sienisuku?

Tämän syksyn aikana on julkaistu kuvia täälläkin, näistä vihreistä homekasvustoista. Jostakin syystä näihin törmäsi useammin kuin aikaisemmin ja kasvustot olivat paikoin hyvinkin laajoja. Tutkailin Puolasta ja Venäjältä olevia kuvasivuja. Näistäkin oli julkaistu siellä enemmän kuvia. Tuo sienisuku Trichoderma saattaa olla kyseessä? Tietääkö näistä kukaan? Ja voisiko näitä määrittää mikiroskooppisesti? Tässä liitteenä yksi kasvusto, joka oli minun mielestäni yksi kauneimmista. Kuvan homeen kasvualustana oli pitkälle lahonnut raita.
Rautalampi Tyyrinvirta PS.

Näitä joskus tulee skoopatessa eteen ja tuo Trichoderma tulee sukuna tarjolle. Mutta lajeja suvussa taitaa olla paljon ja minä en ainakaan osaa niitä määrittää.

Itsekin pikkusen selailin nettiä näistä ja olin ymmärtävinäni että aikaisemmin nystypielukset olivat siis suku Hypocrea ja näiden anamorfit elikkä nämä vihertävät homemaiset kasvustot olivat suvussa Trichoderma. Nyt ne on kaikki siirretty sukuun Trichoiderma eli anamorfit ja teleomorfit on yhdistetty saman lajinimen alle. Nämä ovat siis nystypielusten anamorpheja. Mutta saatan kyllä asioita sotkeakin kun on uutta ja ihmeellistä tämä kaikki.

Joku on ehtinyt laittamaan Wikiin listankin näistä

Kun nettiä tästä selailin niin vastaan tuli joku pdf jossa oli selostettu eurooppalaisten Trichoderma anamorfien mikroskooppiset erot. Jätin sen suosiolla netin syövereihin, mutta siis kyllä näitä voi tunnistella jos asiaan perehtyy. Ja ihan silmämääräisestikin saattaa onnistua jos se nystypieluslaji tai siis sen teleomorfi kasvaa siinä vieressä.

Kiitos Matti ja Henri! Näin vähän arvelinkin, näyte tuosta kyllä löytyy. Katselin pitkää nimilistaa lajeja, jotka lukeutuvat tuon lajinimen taakse! Kuvaan niitä varmaan vastakin, mutta lajinimeksi käytän sukua, en muuta.