Turkoosi home kuolleiden kääpien pinnalla

Erikoisen näköistä hometta (?) kahden eri käävän pinnalla. Neljä ensimmäistä kuvaa ovat järeältä laholta haapamaapuulta. Huomasin vasta kuvia tutkiessa että tuossa ruskeassa mössössä on siellätäällä pillejä, yhdessä laittamassani kuvassa ne erottuvat hyvin (kuva huonolaatuinen kun on todella iso osasuurennos alkuperäisestä otoksesta

Kaksi viimeistä kuvaa on kuolleesta Taulakäävästä jonka ylä-ja alapinnalla aika samantapaista hometta kuin noissa edellisissä kuvissa. Yläpinnalla olevat homeet olivat kuin linnunkakkoja, tivakasti kiinni käävän kuorella.
Paikka oli lähellä tuota toista home-esiintymää. Tämän kasvualusta oli vain laho koivumaapuu.
Esiintymät olivat lehtipuuvaltaisesta (haapa, koivu) pienestä saaresta.

laukkusaari_27102018_-3309

Kyselin joku aika sitten tästä samasta sienestä mutta en saanut vastauksia. Sitä näkee aika paljon nyt maastossa

Näyttäisi että tuo sinunkin kuvaamasi kasvaisi jonkin kuolleen käävän tms. päällä. Olisiko jotenkin erikoistunut sellaiseen kasvutapaan?
Kiitokset vinkistä…

Hei,

en ole erityisen kiinnostunut anamorfeista, kun kaikkeen ei ehdi, mutta vaikka kuinka välttelee, jotain hoksaa.

Joitain pieluksia kerätessäni olen nähnyt sinertäviä “homeita” samoilla oksilla. Hypocrealla on Trichoderma anamorfeja (en tiedä onko aina ja onko kaikilla,). Enkä tiedä ovatko aina sinertäviä, tuskinpa, mutta netistä varmaan löytyy tietoa.

Olen jopa kerran tavannut Walter Jaklitchin, joka muutama vuosi sitten tutki Hypocrea lajeja ja hänen tutkimuksensa näyttävät tulevan pintaan haettaessa “Hypocrea key to species”. En ole ehtinyt lukea niitä, vaikka varmaan pitäisi. En voi siis tietää varmasti, mutta ehkäpä saatte ainakin osittain tyydytettyä tiedonhalunne tutustumalla hänen tutkimuksiinsa.

Marja

1 tykkäys

Varmaan Ossi olet löytänytkin netistä juttua. Laitan tähän kuitenkin yhden inkin jonka itse luin mielenkiinnolla. Siitä löytyy paitsi tämä turkoosijuttu (menee kuten Marja tuossa jo kertoi) niin myös monta muuta juttua sienimaailmasta.

http://www.alpental.com/psms/PNWMushrooms/PictorialKey/Flasks.htm