Vaalea töyhtötukka [Cucullia umbratica, kellerväkaapuyökkönen]

Tänään minulla on ollut ötökkäbongauksessa onnenpäivä :smile:. Olen saanut kuvattua useita uusia lajeja - ja nyt vielä tämä. Ikävä kyllä en uskalla lähteä arvailemaan edes heimoa, joten parasta antaa taas teidän tietävämpien hoteisiin. Hauskasti mielestäni tämä näyttää kuin kelopuun lastulta. Tummassa ikkunanpielessäni se ei kyllä ole hyvä suojaväritys. Tämä oli melko kookas. Arvioin pituudeksi noin 25 mm. Voi olla vähän ylikin.

Joensuun Kiihtelysvaara 4.7.2019

Jos sanoisin kellerväkaapuyökkönen, Cucullia umbratica, niin menisiköhän pieleen?

Suuret kiitokset avustuksesta, Lasse! Käytyäni läpi kaikki Laji.fi:ssä esitellyt kaapuyökköset - joita on muuten yllättävän paljon - jäi jäljelle kolmikko kellervä-, tuhka- ja savukaapuyökkönen, joita Wikipedian mukaan on vaikea erottaa toisistaan. Savukaapuyökkönen on eteläinen laji, ei havaintoja lähelläkään Pohjois-Karjalaa. Tuhkakaapuyökkösellä on pyöreähköt siivenkärjet, kellervällä terävät, kuten tällä minun yksilölläni. Kellervä on myös selvästi yleisin laji Suomessa. Kaikki tummat viirut ym. täsmäävät. Määrityksesi ei siis mennyt pieleen! :smile:
Sirkiän Mattihan näyttää vain kolme päivää sitten esitelleen oman kellerväkaapuyökköskuvansa.