Valkoinen, keltainen ja punainen nymfi [Troilus luridus x 3]

Uskoisin näiden kaikkien kolmen olevan keihäsluteen (Troilus luridus) nymfejä. Jos olen oikeassa, niin kysyn noista nymfien väreistä. Onko siinä jokin järjestys kehitysvaiheiden mukaan? Meneekö valkoisen kautta keltaiseksi ja sitten lopuksi punaiseksi? Kaikki kuvattu Vihdissä metsäautotien reunaruohikosta; kaksi ensimmäistä 22.08 ja kolmas 27.08.2017.
Mielessäni olen ihmetellyt sitä, että näillä samoilla kuvauspaikoilla olen tavannut runsaasti piikkiluteita, hieman aikaisemmin kesällä jopa runsaasti myös pyjamaluteita, mutta ei yhtä ainoaa keihäsludetta ole sattunut silmiini. Se saa epäilemään tämän nymfiolettamukseni oikeellisuutta.

Kaikki ovat Troilus luriduksia. Värivaihteluun en tiedä syytä, mutta esimerkiksi munulla on kaksi samassa kehitysvaiheessa otettua kuvaa joista toisessa on melkein valkoinen ja toisessa marjapuuron punainen. Epäilen, että ravinnolla voisi olla vaikutusta. Keihäslude ei ole kovin yleinen ja sen parhaat esiintymisajat ovat elo- ja syyskuu.

1 tykkäys

Kiitokset Tapio varsin selventävästä vastauksestasi!

t: Harri

PS: Nyt kun näitä luteita ansiokkaasti käsitellään, niin löytyisikö sinulta vielä jokin näkemys tuohon minun aikaisempaan kysymykseen mahdollisesta jääräluteesta? Saisi sillekin jonkin loppuratkaisun, vaikka sitten sen, ettei kuvasta pysty järkevää määritystä tekemään.