Valkoiset maitohorsmat

Keväällä kävimme keskustelun sinivuokon värimuunnoksista. Nyt minua kiinnostaisi kuulla vastaavista kokemuksistanne maitohorsman osalta.
Kotimetsän ja pellonreunan väliin, pienelle niitylle, on meillä kasvanut ja kehittynyt komea valkoisten maitohorsmien kasvusto. Se on kooltaan vähintäänkin 200 neliömetriä. Lähin normaaliväristen horsmien kasvusto on noin 100 metrin päässä. Missään muualla en ole nähnyt edes yksittäistä valkoista horsmaa, joten kuvittelen tällaisen kokonaisen kasvuston olevan kohtalaisen harvinaisen? Tätä luontokohdetta olen tarkasti varjellut. Juuri nyt sähköyhtiön maakaapelointi uhkasi mennä tarkalleen ko. kasvuston läpi, mutta myös sähköyhtiö ymmärsi tilanteen, ja kaapeli upposi maahan tämän alueen kiertäen.
Ajelin viime viikolla Pohjois-Karjalassa ja ihailin upeita maitohorsmakasvustoja niin hakkuuaukioilla kuin tienreunoillakin. Hienoa, että tämä Irwinin “Rentun ruusu” kukoistaa näin laajasti, eikä lupiini, ainakaan vielä, ole vallannut kaikkia tienreunoja!
Nämä valkoisten maitohorsmien kuvat ovat Vihdistä 18.07.2018

1 tykkäys

Omakohtaista kokemusta ei minulla ole, mutta lankomies Hollolasta lähettelee kuvia paikallisista valkoisista rentunruusuista. Häntä harmittaa, kun tien penkansiistijät katkovat ne, mutta joka vuosi niitä ilmestyy kuulemma samaan kohtaan uudestaan. Niitä on vain muutamia yksilöitä, ei suinkaan näin paljon.

1 tykkäys

Kokonainen luonnonkasvusto lienee varsin harvinainen, eivätkä muutaman yksilön esiintymätkään vaikuta olevan kovin yleisiä. Nämä Nurmijärveltä tältä vuodelta:


30.6


4.8


11.8

1 tykkäys

Metsän halki kulkevan, jo lähes käytöstä poistuneen peltotien varressa on noin 30 kasvin esiintymä valkoisesta horsmasta. Ja esiintymä sijaitsee vielä lisäksi ihan “normiväristen” horsmien keskellä. Kävin tänään 17.8. ottamassa viime tingan kuvan, kun huomasin tämän keskustelun. Parempiakin kuvia on esiintymästä ollut, mutten löytänyt niitä juuri nyt. Tässä kuvassa on tämän kesän viimeisiä kukintoja kasvin sivuhaaran kärjestä. Paikka sijaitsee Asikkalan Vesivehmaalla.

IMG_20180817_094906

Parin kilometrin säteellä esiintymästä kasvaa myös lehtohorsman ja metsäkurjenpolven albinoversioita.

1 tykkäys