Valkoselkätikka? [Dendrocopos leucotos]

Eikös tämä ole valkoselkätikka? (7.4. 2020)

1 tykkäys

Kyllä tuo mielestäni on valkoselkätikka. Näyttää koirasyksilöltä.
Joku torppaa tai vahvistaa.

1 tykkäys

Lisään vielä toisen kuvan

1 tykkäys

Sinä ja Lauri olette ihan oikeassa. Valkoselkätikkakoirashan kuvissa on. Itse pistin näytille omia valkoselkätikkakuviani 13.2 ja kyselin muilltakin mahdollisista havainnoista. Näyttäähän näitä näköjään muillakin riittävän! Omalta osaltani toivoin, että jäisi pesimään tänne Vihtiin. Toiveeni saattaa toteutua, sillä ko. tikka on käynyt tasaisin välein pihalla taliruokinnalla, ja olen nähnyt sen myös lähimetsässä aivan viime päivinäkin. Pesää en kuitenkaan vielä ole onnistunut löytämään.

1 tykkäys

Uteliaisuuttani kysyn teiltä tikkaa juuri kuvainneilta, että oletteko havainneet saman kuin minä; tikka päästää, kenties touhuihinsa niin keskittyneenä, todella lähelle (2-3m) kuvaamaan? Muilla tällaista huomioo? Aikasemmin keskustelin täällä, että myös laulaessaan linnut saattaa olla niin keskittyneitä, etteivät välitä lähestyvästä ihmisestä.

1 tykkäys

Itse hämäännyin tuosta lajista koska tikka näytti melko pieneltä päästessäni kuvaamaan sitä parin kolmen metrin päästä. Tammikuun puolessa välissä näin samassa metsäsaarekkeessa (Tampereella), jossa on runsaasti lahopuuta, myös valkoselkätikka koiraan. En tiedä onko kyseessä sama yksilö. Suomessahan valkoselkätikka on yleistynyt muutaman vuosikymmenen takaisesta, jolloin se oli vielä äärimmäisen uhanalainen. Tikka oli niin keskittynyt puuhiinsa, että päästi todella lähelle. Keväällä ainakin koiraat saattavat päästää hyvinkin lähelle kun ovat hormonien jyllätessä voimansa tunnossa…

2 tykkäystä

Tuossa tuo pohjantikka, jota pääsin aika lähelle. Multisillassa 8.4.2020.

1 tykkäys

Hieno kuva!