Vieraileva koi [Phyllonorycter sagitella/apparella, haapa/harmomiinakoi]

Olin tunnistavinani tämän vieraani siiven täplästä, mutta erehdyin. Onko teistä jollakulla parempaa tietoa?

Joensuun Kiihtelysvaara 4.3.2023

Tuskin minulla parempaa tietoa on, mutta Phyllorycter apparellus mahdollisesti. Tämä ei ole määritys.
Pekka

Kiitos avusta, Pekka. :+1: Onpa näitä miinaajakoita tosi paljon ja Laji-sivustolla onneksi myös runsaasti kuvia erinimisistä. Käytyäni ne kaikki läpi, päädyin samaan, jota ehdotit. Vain pari Phyllonorycteria näytti kuvan perusteella jonkin verran minun kuvaamani koin tapaiselta. Rohkenen laittaa otsikkoon “ceeähvällä”. En ilmoittele tätä mihinkään. Se on vain omissa kokoelmissani.

Minulla ei ole tietoa senkään vertaa kuin Pekalla,
mutta nimi on erilainen, kumpi sitten lie virallinen:
Phyllonorycter on minun kuvassani sukunimenä ja
suom. nimi harmohaapamiinakoi. Todennäköisesti on
nimi vaihtunut vuosien saatossa…
Terv. Lauri

Hei, Lauri! Laji-sivustolla on Phyllonorycter sagitella suomalaiselta nimeltään haapamiinaajakoi. Se muistuttaa hyvin paljon harmomiinaajakoita. Paljonhan näitä nimiä muutellaan, kun tutkimukset edistyvät… Vaikea varmasti sanoa tällaisten kuvien perusteella tarkasti ja varmasti, mikä tämä on.

Nipotetaan vähän lisää.
Phyllonorycter apparella (tiet. nimiä muuteltu viime aikoina) on laji.fi:ssä harmomiinakoi. Kaikki Phyllonorycterit ovat miinakoita, ei miinaajakoita.

Hyvin nipotettu, Pekka! :+1: Kiitos, että korjasit. Mistähän mahtoi tuo “lukihäiriö” minulle tulla…

Minusta perhonen on Phyllonorycter sagitella

Jari, kiitos sinulle osallistumisesta! :slightly_smiling_face: Juuri nyt mieleni tekisi huutaa muinoisen sketsisarjan mukaan AAA-PU-VAA! :roll_eyes: Löytyisikö joku, joka vielä vahvistaisi sinun varman oloisen määrityksesi? Liitän tähän huonon osasuurennoksen etusiiven kärjestä. Tiirailin sitä ja luin Laji.fi:n yleiskuvauksen tekstiä “… mustan kärkijuovan takana vain yksi leveä hakastäplä (vrt. P. apparellus ).” (Siinäkin on muuten vielä P. apparellus!) En pysty yksin päättelemään lopputulosta. :face_with_peeking_eye:

Jari on minua paljon parempi tunnistamaan. Uskoisin Jaria.

1 tykkäys