Onnenpäivä minulla tänään! Eka kerta on aina merkityksellinen… olipa kyse mistä tahansa. Varsinkin kun sitä on odottanut vuosikausia! Kateellisena olen katsellut toisten foorumilaisten pyjamaludekuvia ja tämän linkittämäni viestin jälkeen tiiraillut erityisesti koiranputkiviidakkoja.
Yhteen ainokaiseen minun oli tyydyttävä tänään, vaikka koiranputkia piisasi. Mäkärät söivät niskaani ja kämmenselkiäni, kun odottelin luteen tulevan esiin kukinnon suojasta. Näihin kuviin oli tyytyminen…
Onnittelut löydöstä! Ensi kesänä löytyy jo varmaan enemmänkin yksilöitä, ainakin täällä lounaassa laji yleistyi räjähdysmäisesti muutamassa vuodessa, ja nyt niitä näkee jo runsaasti lähes kaikkialla, missä vain on sopivaa kasvillisuutta. Tällä hetkellä pyjamalude on runsaslukuisin noista isoista luteista.
Onnittelut myös! Itse olin toivonut näitä pitkään, kunnes 6.8.2025 Siuntiossa tien vierellä vaimo huikkasi katsomaan punaisia luteita; arvasin että nyt tärppää ja siellä pyjamaluteita oli kymmenisen kappaletta! Ensivuonna pitää käydä varmistamassa että kanta on paikassa säilynyt
Kiitos onnitteluista, Jukka. Ja täältä vastavuoroisesti toivotuksia sinulle sinne Siuntioon. (Taisi ensitapaamisenne pyjamaluteiden kanssa olla kuitenkin 8.6.2025, vai kuinka? ) Näyttää tosiaankin siltä, että leviävää sorttia ovat. En tiedä, että niistä pahempaa haittaakaan kasvustoille on. Tuntuvat foorumilaisten ilmoituksien mukaan hyvin viihtyvän koiranputkialueilla ja niitähän piisaa, samoin kuin vuohenputkistoa. Eilen tein taas kuvauslenkin viikon takaiselle alueelle ja kahlailin jo kuihtuneessa koiranputkiviidakossa erikoisennäköisen kukkakärpäsen perässä. Sitä en enää löytänyt, mutta kolmessa eri kohdassa tapasin yhden pyjamaluteen kussakin. Toivoa sopii, että niiden joukossa olisi sekä naaraita että koiraita… ja että ne sattuisivat tapaamaan toisensa onnekkaissa merkeissä!
Hups, näyttää että olen aikaani edellä, kiitos korjauksesta! Itseasiassa asun Kirkkonummella, mutta käyn sillointällöin Siuntiossa Sjundbyn linnalla, siinä on hyvä syreeniaita (ja kuusamanpäiväkiitäjiä joskus!) ja koski (jossa koskikara asustelee, en vaan ole pariin vuoteen kohdannut). Pyjamaluteet tulivat ihan yllärinä, varmaankin niitä löytyy sieltä taas ensivuonna; olivat löytäneet jo toisiaan ihan kivasti,
Oikein hyönteisrikasta kesän jatkoa sinulle!
Lupaan, että en enää jatka tätä ketjua. Nyt on kyllä “ihan pakko” vielä kerran kertoa kuulumisia. Viisi päivää sitten nimittäin tapasin tutussa paikassa lukuisia pariskuntia lisääntymispuuhissa. Kaikkia en viitsinyt häiritä, mutta ohessa neljä eri paria. Ja sitten tänään - ensimmäisenä hellepäivänä - oli omalla pihallani (0,5 km päässä edellisestä) yksi uskalias lentänyt vilvoittelemaan sadevesitynnyriin. Osasi uida eikä onneksi hukkunut ja sain pelastettua sen kuivattelemaan vuohenputken kukinnolle!
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.