Vihreä hepokatti [Phaneroptera falcata, sirppihepokatti]

Poikani kuvasi tämän hepokatin auton ovilasilta ja haluaisi tietää, mikä se on nimeltään. Minä osasin sanoa vain, että hepokatti, kun sillä on noin pitkät tuntosarvet. Saisimmeko tunnistusapua?


Kitee 21.9.2023

Sirppihepokatti. Melko uusi laji Suomelle. Leviää nyt vauhdilla.

Suuret kiitokset, Hokke! Näyttääpä olevankin uutuuslaji Suomessa. Tätä ennen ei ole ilmoitettu yhtään yksilöä Pohjois-Karjalassa. Laji.fi n mukaan havaintoja vasta kolmelta viime vuodelta. Minä erehdyin ilmoittamaan havaintopaikaksi Kiihtelysvaaran, mutta nyt selvisi, että hepokatti oli kuvattu työmatkalla Kiteellä. Muutan tiedon viestiini. Taitaa olla aiheellista ilmoittaa tämä havainto Laji -sivustolle?

Tulokaslajit kannattaa aina ilmoittaa. Näin niiden leviämistä voidaan seurata.

Ilmoitin poikani pyynnöstä hänen nimissään.

Mistä päin tälläinen laji on tullut kun muistaakseni Karjalaisen suorasiipiskirja ei mainitse ainakaan lähialueiden lajien joukossa, itse kuvasin otuksen Heinolan suunnalla joku viikko sitten

Laji -sivuston GBIF-kartta ei ole virallinen levinneissyyskartta, mutta kai sen havainnot jotakin kertovat. Maailmassa havaintoja on tehty runsaimmin ja laajimmalla alueella Euroopassa, jossa Ranska ja Belgia näyttäisivät olevan yleisimmin ilmoitettuja. Vaikuttaisi, että pohjoiseen ja itään päin on leviämissuunta. Amerikoissa ei havaintoja, mutta yllättäen Etelä-Afrikassa sekä Japanissa ja Korean niemimaalla.

Näissä kaukohavainnoissa lienee ihmisellä osuutensa, mutta onko tullut Suomeen omin voimin vai autettuna, on valtavan nopeasti levinnyt

Itekkin löysin lajin elokuussa Helsingistä! Ohessa juttua uusista hepokattilajeista:

3 tykkäystä

Tässä Pekan liitteessä kerrotaan, kuinka helppoa pitkäsiipisen sirppihepokatin on lentää Baltiasta Suomenlahden yli.