Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Voisiko olla Dolerus niger? [Dolerus sp. ja Cephalcia alpina, tummakudospistiäinen]

Mielestäni tämä 10 mm pituinen kokonaan musta lehtipistiäinen voisi olla Dolerus niger. Tällaisia tummia, joiden siiven ulkoreunassa on tumma alue, on kuitenkin useita. Laji.fi:ssä on 18 eri Dolerus-lajia. D. nigeristä sanotaan, että laji on vakiintunut Suomessa, mutta kuitenkaan yhtään havaintoa ei ole. Pystyisiköhän esim. Juho näin vaatimattomista kuvista päättelemään tarkemmin, vai olisiko tämä kenties Dolerus sp.? Kuvasin sekametsän laidalta, piha-alueelta.

P5090652

Joensuun Kiihtelysvaara 9.5.2019

Dolerus tämä on tosiaan, mutta lajia en valitettavasti osaa määrittää.

No, se on sitten Dolerus sp. Kiitos avusta, Juho! Heti lisään uuden pistiäisen, jonka kuvasin tänään. Olin sitä ihmettelemässä, kun viestisi tuli. Olen käynyt läpi Tenthredinidae- ja Symphyta-kuvia, mutta mikään ei näyttänyt tältä. Vilkkaasti heiluvissa tuntosarvissa oli keskiosa valkoinen. Samoin niskassa oli valkoinen alue. Jos tästä jollekin tasolle saisi määrityksen, olisin kovin iloinen. :slightly_smiling_face: Tämäkin oli noin 10 mm kokoinen.

Joensuun Kiihtelysvaara 10.5.2019

Lienee Cephalcia alpina naaras.

Pekka, kiitos sinulle avusta! Sinähän olet Laji.fi: mukaan tutkinut näitä Pamphiliidaeta paljon ja siellä on hyvä kuva tummakudospistiäisestä. Muuten niitä on aika vähän netissä. Tämä on mielestäni oivallinen otos https://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=360819 . Ei tässä minun ötökässäni liene epävarmuutta lajin suhteen?