Xylota meigeniana? [Ei, vaan Xanthandrus comtus, ruutukirvari]

Vai eikö sittenkään? Jumituin tämän kanssa reiluksi tunniksi, enkä tullut hullua hurskaammaksi lajista. Jotenkin vain jäin puuhareihin, kun edellisenä tutkailin jakutianpuuharia. Se tämä ei missään nimessä ole. Mutta mikä? Ehkä vain en älyä etsiä oikeasta suvusta… :thinking: Apua siis tarvitaan! Kooltaan tämä oli lähes ampiaisen luokkaa.

Joensuun Kiihtelysvaara 12.8.2023

Jos onkin kirvari.

1 Like

Mietin samaa. Voisiko olla joku laikkukirvarilaji?

1 Like

Tai karttukirvari.

1 Like

Kiitos sinulle, Tarja - sekä myös Juhalle - osallistumisesta ja siitä, että johdattelitte minut pois puuhareista!. Laikkukirvari se ei todennäköisesti ole, sillä niiden selkäkilpi - onko se scutellum? - on kaikilla keltainen, samoin jalat. Karttukirvareista pihakarttukirvari on aika lähellä, mutta omasta mielestäni ruutukirvarissa (Xanthandrus comtus) on eniten samaa näköä. Jäädään odottelemaan lisää mielipiteitä… ehkä ihan määritystäkin. :wink:

1 Like

Ruutukirvarilla silmät ovat yhdessä. Ei vastaa kuvassasi olevan silmiä.

Tämä minun kärpäseni - olkoonse mikä tahansa - on naaras ja naaraiden silmät ovat juuri tällaisia. Koirailla silmät ovat kiinni toisissaan, kuten esim. Laji.fi: kuvassa on.

1 Like

Xanthandrus comtus-naaras :slight_smile: Pikkukiva laji, tämä laji ei (kai?) pysty talvehtimaan Suomessa, joten täällä esiintyvät yksilöt ovat etelästä lentäneitä vai keväisten vaeltajien jälkeläisiä.

Kiitos, Jere! Olin siis oikeassa lajin suhteen… ja tunnen siitä (varmaan ansaittua? :wink:) mielihyvää, että olen jotain näinä vuosina oppinut. Oli kiva saada myös tuota lisätietoa näistä kirvareista. :blush:

1 Like