Acleris literana + Epirrita christyi

Ahvenanmaan Lemlandin tammistoista viime viikolla hakemassa Epirrita christyi:tä ja puolisen tusinaa niitä löytyikin, myös dilutata:a oli. Lisäksi “sivusaaliina” tuli Watsonalla binaria, koiras. Ilmeisesti neljäs yksilö Ahvenanmaalta ja noin neljäskymmenes Suomesta? Ei paha.

Sitten valvontavalolla pyöriskeli parinakin iltana mulle ennestään vieras, vihertävä torttu, joten päätin dokumentoida sen kännykän kameralla. En ottanut perhosta talteen. Laivamatkalla vasta tuli katsottua minkäslaisia Acleris-lajeja meillä onkaan?

Lajihan oli heti sitten selvä: Acleris literana ! Havaintotietokannan mukaan tämä olisi vasta kuudes yksilö Suomesta kautta aikain!

Havainto talletettu Vihkoon: Lemland, Flaka 24.9.2021

1 tykkäys

Olisiko Hannu mahdollista nähdä kuvia saamistasi christyistä? Olis mukava saada vähän referenssejä kun itseltä laji vielä puuttuu - kovin olen yrittänyt löytää. Vääriltä paikoilta tietty (lue: ei saaristosta).

Watsonalla on uudenmaan länsiosissa yleistynyt kovasti kun facebookin puolella niistä on ollut kuvia aika paljon. Lounaasta edelleen hankala, siten hyvä havainto.

Toni

Nyt, kun juuri sain skoopattua nuo Epirritat, niin kaikki olivat koiraita ja suhdeluku 5 exx/5 exx, christyi/dilutata. Toki otan kuvia jossain välissä. Menivät juuri pehmitysrasiaan… Ventraalilevyn piikkien esiinpenslaus vei multa n. 10-15 min/yksilö, kun paljastin ne kunnolla näkyville, niin että “gentsuista” voi tarvittaessa ottaa kuvan myös. Tämä kännykkäkuvassa oleva ekan illan yksilö oli christyi! Tässä tapauksessa diskaalitäplätkin keskisarakkeen etuosassa erottuvat juuri ja ovat “selvästi” irti keskivarjosta.


Epirrita christyi, male, Al: Lemland, Flaka 21.9.2021

1 tykkäys

Puutun sen verran, että christyi ei ole millään tavalla sidoksissa tammeen, mutta sen sijaan dilutata on.

Itse olen saanut christyitä lähinnä Kökarista, jossa tammea ei nykyisin ole kuin muutamassa kohtaa istutettuna. Silti christyi on siellä sukunsa ehdoton valtalaji eli n. 95 % suvun yksilöistä on siellä sitä. Loput 4,99 % sitten autumnataa ja noiden päälle kokonaista yksi havainto dilutatasta. Lajilleen määritettyjen yksilöiden kokonaismäärä on tuhansia, joten kyse ei ole sattumasta, vaan christyi on oikeasti Kökarissa “massalaji”.

Biotopin suhteen sanoisin, että kaikkein runsaimmin christyitä tuli tervalepikoista ja niiden reunamilta, joskin ei sieltä löytynyt kohtaa, jossa sitä ei olisi ollut. Yleisvaikutelmana minulla on se, että christyi suosii kosteita lehtipuumetsiköitä meren rantojen läheisyydessä.

Mitä lajien tunnistamiseen tulee, niin autumnata on aina selvästi kiiltävä (ja keskimäärin myös iso). Christyi taas on selvästi matta ja siinä on tuoreena vihertävä häivähdys.


Acleris literanaa on viimeisen 10 vuoden aikana tavattu Flakan alueella ja pääosin nuo havainnot valitettavasti puuttuvat tietokannasta. Vuositasolla ehkä jotain 5-10, joten ehkä todellinen Suomesta tunnettujen yksilöiden määrä on jonkin verran yli 50 yksilöä.

1 tykkäys

Flakasta ei tullut neljänä iltana kahdella valolla ensimmäistäkään autumnataa :grinning: