Ahmaspistiäiskurssi Helsingissä 26.–27.10.2024

Pistiäistyöryhmä järjestää Helsingissä 26.–27.10.2024 (la–su) ahmaspistiäistyöpajan. Kahden päivän työpajassa perehdytään Suomen ahmaspistiäisiin. Kurssin alussa annetaan katsaus ahmaspistiäisten evoluutioon ja elintapoihin sekä työpajassa käytettävään morfologiseen termistöön. Työpaja painottuu määritysharjoituksiin, joita alussa tehdään yhdessä mutta enimmäkseen itsenäisesti – kuitenkin ohjaajien tuella. Kurssin aikana annetaan tietoisku jokaisesta Suomessa esiintyvästä alaheimosta. Käytämme alaheimojen tieteellisiä nimiä, joten niihin kannattaa tutustua etukäteen. Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille eväitä alaheimojen itsenäiseen määritykseen. Alaheimojen erottaminen toisistaan on erinomainen pohja sukujen ja lajien määritykseen jatkossa. Kurssi on ilmainen, mutta mahdolliset matka- tai majoituskulut osallistujien on katettava itse.

Ilmoittautumiset minulle 15.10. mennessä: japaappanen (at) gmail.com

Tarkempia tietoja kurssista: Mainos: Pistiäistyöryhmän ahmaspistiäiskurssi 26.-27.10. Luonnontieteellisellä museolla - Suomen Hyönteisseura

Terveisin,
Juuso Paappanen

3 Likes

Hienoa että tälläisiä järjestetään👍, itse olen valitettavasti alkeet tasolla, joten ei koske minua, toivottavasti joku joskus pitäisi ns alkeiskurssin.
T :Jyri

Hei Jyri,
pahoittelut viivästyneestä vastauksesta. Kyllä tämä kurssi lähtee ihan alkeista. Mainoksessa toivoimme, että osallistujat tutustuisivat määrityskaavaan sekä ahmaspistiäisten heimon erottamiseen muista heimoista etukäteen. Tämä sen takia, että voisimme kurssilla paremmin keskittyä itse asiaan, mutta mikään vaatimus se ei ole. Lähdemme siis ihan alkeista liikkeelle. Kurssilla on vielä useita paikkoja tilaa, joten olisi hienoa, jos pääsisit osallistumaan.