16.8.2020 Rauma, olin kirjaamassa jo ketosinisiiveksi mutta sit iski epäilys
Minusta argus; “naaraan etusiiven alapuolen vaaleat ulkoreunatäplät valkoisia, muodostavat selvän värieron pohjavärin kanssa”.
Idaksen lajikortilla taitaa osa olla väärin määritettyjä!
Samaa mieltä: P. argus
Sen sijaan tästä olen eri mieltä: minusta kaikki ovat oikein. Tulee huomata, ettei tuo valkoiset reunatäplät ole vedenpitävä tuntomerkki, etenkään ulkomaisten osalta, jollainen yksi lajikortin kuvista on.
Joo, se ulkolainen pisti silmään! Taannoin tarkistettiin jalan oan ja valkoisten reinatäplien osalta idas/argus naaraita. Silloin kyllä tuntomerkki pelasi hyvin. Tosin otos ei ollut kuin parisenkymmentä kotimaista yksilöä. Kuluneesta otuksesta on välillä hankala tulkita, että ollakko vai eikö olla
Tällä hetkellä mielestäni paras yksittäinen maastotuntomerkki on siiven alapuolella siipiripsien tyven musta reunajuova, joka pätee sekä koirailla että naarailla:
Kangassinisiivellä (P. argus) se on samanlainen etu- ja takasiivessä.
Ketosinisiivellä (P. idas) se on erilainen etu- ja takasiivessä. Tarkalleen ottaen takasiivessä se muodostaa laajentuneita mustia täpliä tai kolmioita siipisuonien kohdalla, kun etusiivessä se on jotakuinkin viivamainen. Myös kangassinisiivellä voi olla lieviä laajentumia, mutta tällöin samanlaiset lievät laajentumat on myös etusiivissä eli siivet eivät ole tuntomerkin osalta “eriparia”.
Yleensä katson tuota tuntomerkkiä, mutta haen myös yleisfiilistä eli tuntomerkkien summaa, ja jos yksilö on yhtään epäselvä, voin jättää sen lajilleen määrittämättä.
Idas voi hyvin pitää sisällään useita lajeja, kun tarkastellaan asiaa globaalisti. Boldin perusteella ainakin näin voi olettaa, vaikkei viivakoodissa tässä suvussa näytä isoja eroja olevan lajien välillä. Eli tuo ulkomainen idas ei välttämättä ole sama idas kuin Suomessa esiintyvä.
Soilla molemmat lajit ovat massalajeja, mutta idas ilmestyy vähän aikaisemmin. Minulla on arguksesta havaintoja 21.-22.9. Jopa hyväkuntoisia. Ovatko 2. polvea? Vai onko lentokausi vaan todella pitkä?
Kyllä ne on oltava kakkospolvea. Tuosta lajista en ole havainnut, mutta idaksesta kyllä.