Hei. Sain melko kehnon kuvan hyönteisestä jota epäilen Athalia rosae -lajin yksilöksi, eli rapsipistiäiseksi. Pystyisiköhän joku tuon kuvasta määrittämään? En tunne muita samannäköisiä kuin ruusumailapistiäisen, mutta tuostakin kuvasta näkee mielestäni että tuntosarvet eivät kuulu ruusumailapistiäiselle.
Toukka-kuvat taas on toukista (joita epäilen Arge ochropus -lajin toukiksi, eli ruusumailapistiäisiksi), joita olen löytänyt sankoin joukoin ruusupensaasta. Aikuisia olen kesän aikaan kaksi nähnyt ruusupensaan vieressä kasvavilla hunajakukilla. Ulkomaisilta sivuilta olen toukkia yrittänyt etsiä, mutta niillä on kuvissa ollut yleensä vihreä pää, näillä aina musta.
Kiitos jo vastauksista
Nuo toukka-kuvasi alkoivat kiinnostaa minua, koska minullakin on kokoelmissani muutaman vuoden takaa samantapaisen mustapäisen Arge-toukan kuvia. Minulla ne ovat vain nimellä “lehtipistiäisen toukkia”. Löysin netistä tämän tieteellisen sivuston Behavior and body size modulate the defense of toxin-containing sawfly larvae against ants | Scientific Reports (nature.com), jossa näkyi keltapäinen Arge ochropus sekä ainakin kolme eri mustapäistä vaihtoehtoa: Arge pullata, A. berberis ja A. berberidis. Näistä Arge pullata näyttää mielestäni eniten muistuttavan sinun kuviesi toukkia. Tutkailepa itsekin noita mustia kylkitäpliä…
Tuo aikuinen pistiäinen voisi hyvinkin olla rapsipistiäinen. Niin olen omat vastaavat kuvat nimennyt. Mutta muista, että minä en ole mikään oikea asiantuntija! 
1 Like
Kiitos vastauksesta ja linkistä! Monissa Arge pullata -toukan kuvissa niillä näyttäisi olevan pienistä mustista täplistä koostuvia raitoja selässä, joita minun kuvissa ei näy, mutta en sitten tiedä. Arge ochropusin toukat on mielestäni muuten ehkä lähimpänä omien kuvieni toukkia mutta tosiaan pään väri on väärä. Toisaalta tuollaisen kaltaisia toukkia voi ehkä olla aika monta. Huomasin nimittäin uimareissullani hyvin samankaltaisia toukkia rantakoivun lehdillä.
Löysin tosiaan kaksi aikuista ruusumailapistiäistä sen ruusupensaan lähellä josta löytyi runsaasti ruusun lehtiä syöviä toukkia joita muualta ei lähistöltä ole löytynyt. Onhan niitä toki muitakin ruusuja syöviä lajeja, kuten Arge pagana eli kaunomailapistiäinen. Mutta laitetaanpas tähän nyt vielä kuvat niistä minun “ruusumailapistiäistä”, jos vaikka ovatkin jokin muu laji.
1 Like
Tässä sinulle vielä lisää luettavaa ja pähkäiltävää, jos kiinnostaa.
Arge pagana (Panzer, 1797) - Sawflies Tällä sivulla on vielä kaksi linkkiä, joiden kautta pääsee vertailemaan eri Arge -lajeja. Onpa näitä uskomaton määrä! 
Pistetäänpäs tähän vielä yksi kuva. Ainakin jotkut näistä edelläkin mainituista pistiäisistä tekee viillon ruusun oksaan johon ne sitten munivat. En ole varma voisiko kuvassa olla sellainen kohta.
Ei ole valitettavasti tarkka kuva. Olisiko tuo viilto noin 4-5 cm?
Tutkin Terttu sinun lähettämää linkkiä ja siinä mielestäni mainittiin että ainakin joidenkin edelläkin mainittujen lajien toukilla olisi aluksi musta pää ja myöhemmin vaalea. Ja tosiaan, tällaisen bongasin ruusulta tänään.
Ensimmäistä kertaa oli kellertävä pää. Uskoisin silti että laji ei ole vaihtunut. No, oli miten oli. Luulisin että noista kuvista lajin saisi jo rhkä tunnistettua.
1 Like