Innostuin jo äkkiä katsoen luulemaan purohopeatäpläksi, mutta taitaakin olla niittyhopeatäplä? Kuvattu joen varrella Oravikoskella 25.6.25
On tämä pursuhopeatäplä.
Siis vielä kolmas vaihtoehto. Itku, minen opi näitä ikinä tunnistamaan. Kiitos Jarkko.
Minä taas luin purohopeatäplän “pursuhopeatäplä”. Siksi sanamuoto näyttää nyt hölmöltä
Purohoepatäplä ei minulle tuttu laji, mutta ei tämä mielestäni se ole. Lajin esiintymisalue on aika suppealla alalla kaakkois-Suomessa ja toisaalta Lapissa.
Lajin 2000-luvun havainnot Selaa havaintoja | Suomen Lajitietokeskus
Katsoin itsekin noita esiintymispaikkoja ja juurikin siksi innostuin, kun ei tällä alueella ole havaintoja. Nuo juovat vaan on niin paksuja, niin sillä ajattelin purohopeatäplää. Toki, niittyhopeallakin on näköjään vaihtelua ulkonäössä.
Tällä kuvatulla yksilöllä on joitain merkkejä jotka viittaa enemminkin pursuhopetäplään. Reunakuviot kolmiomiset kun taas purohopeatäplällä pientä kuviointia(katkoviiva). Ja se mikä erottaa niittyhopeatäplästä on se, että etusiiven täplärivi on keskellä vaaleaa aluetta sekä täplistä kolme isompaa ja kolme pienempää. Niittyhopeatäplällä keskellä ja kokoero ei niin huomattava.
Minä sanoisin Pursuhopeatäplä. Suuret raskaat tummat täplät eivät mielestäni sovi niittyhopeatäplälle. Kokonaisuus muutenkaan ei myöskään vaikuta sopivalta niittyhopeatäplälle.
Kiitos molemmille Alataloille. Laitan tuon pursuhopeatäpläksi. Sinällään sekin käy hyvin, sillä en luotettavasti ole vielä sitäkään kuvannut. Jatkettava opiskelua näiden suhteen, jos joskus tunnistaisi muitakin, eikä vaan sitä keisarinviittaa