Tämän perhosen mustat kuviot näyttävät liian suurilta esim. pursuhopeatäplälle. Olisi joku lähilaji? Tämä on vanha kuva. Ennen en muistaakseni ole tätä lähettänyt. Kaivelin vanhoja kamerankuvia
Eipä noita tuohon sopivia lähilajeja monta ole. Periaatteessa toi voisi juuri ja juuri olla niittykin (oleellinen täplä on vähän hämäävässä paikassa), mutta minusta nuo takasiiven täplät ovat vain hiukan laajentuneet normaalista.
Minusta takasiiven valtavan suuret mustat pyöreät täplät poikkeavat jo paljon tavanomaisesta
pursuhopeatäplästäkin. Tosin olen huomannut, että aina silloin tällöin näkee yksilöitä, joissa
tavanomainen täpläkoko tai malli poikkeaa jo aika paljon “normaalista”. Mielestäni tämä on sellainen…
Tuossa on kyllä Boloria dian piirteitä, mutta etusiiven kuviointi (ja ehkä liian pitkä etusiipi) ei vastaa mielikuvaa, mikä minulle on muodostunut lajista etelämpänä Euroopassa. Jotkut yksilöt Lepiforumin kuvissa ovat kuitenkin vähän tuon yksilön suuntaan, joten … Oma intuiitio kuitenkin sanoisi, että sittenkin euphrosyne.
Boloria diasta ei ole Suomesta havaintoa toistaiseksi, mutta kovasti odotuslistalla se on. Lähin havainto siitä on Koiviston saarelta Viipurin lounaispuolelta ja Virossakin laji esiintyy nykyisin aika laajalti.
Löytyisikö kuvaan löytötietoja, siis havaintopaikka ja pvm. Jos ne osuvat “kohdalleen”, niin voisi alkaa oikeasti pohtimaan lajimääritystä.
Eikös tuo ihan selkeä selene kuitenkin ole? Vähän tavanomaista suuremmat takasiiven täplät vain, mutta hopeatäplillähän tätä muuntelua riittää.
Onhan tässä erikoista noissa täplissä. Takasiiven takaa keskeltä lukien neljäs täplä oikealle ja samoin neljäs täplä vasemmalle ovat yhtäläisesti erityisen suuria. Olen kuvannut tämän Punkaharjulla siellä asuessani ehkä noin vuoden 2015 tienoilla. Aika ehkä näkyisi sopivalla ohjelmalla. En ole nähnyt täällä päin tämän näköistä kuin tämän ainoan kerran - täplär pistävät silmään. V.A.
Niittyhopeatäpläksi minäkin tämän miellän, kun tarkkaan tutkii kaikki kuvioinnit. Selenellä on juuri monesti täplät paksummat ja “suttusemmat” kuin euphrosynellä.
Yksilö näyttää kuluneeltakin joten täplätkin ovat saattaneet jo muuttua normaalusta.
Pikkuhopeatäplän pois sulkisin, jos kuva on vuosia vanha.
Joo, niittyhopeatäplä! Niitty- ja pursuhopeatäplä vaihtelee melkoisesti.