Hei Pekka!
Laji-fi -foorumilla minulla on kysely määrittämästäni rämehopeatäplästä, jonka Sinä määrittelit pursuhopeatäpläksi.
Olen ihan puhdas aloitteleva harrastelija, jolla ei ole tämän alan koulutusta lainkaan enkä ole kuin muutaman vuoden harrastanut luonnon asioita, joten kokemuskin on varsin vaatimaton.
Minua jäi kuitenkin kovasti kaivelemaan, millä perusteella tuo määrittelyni on väärin. Mielipiteeni sinällään eivät ole minulle tärkeitä, vaan hyväksyn heti virheeni, kun tiedän, missä olen virheen tehnyt.
Katsoin läpi lähes kaikki Boloria euphrosyne hakusanalla löytyvät kuvat. Niissä kaikissa olen selvästi erottavinani tuon takasiiven tyvällä olevan tunnusmerkillisen pisteen paitsi yhdessä kuvassa. Se kuva on vielä Suomen Luonto lehden havaintokirjan Pursuhopeatäplän esittelykuvana (Kuvaajana Miia Pesu 2016 Mäntyharju) (Tässä kuvassa on etusiiven kolmas piste selvästi muita pienempi, mikä pitäisi olla angervohopeatäplän tuntomerkki. )
Luin kyllä tarkkaan pursuhopeatäplän määrittelyn etusiiven täplärivin kokoerosta, jonka takia epäilin tätä perhosta juuri pursuhopeatäpläksi, mutta mielestäni kokoero ei ollut niin selvä kuin pursuhopeatäplän kuvissa. Lähinnä näiden takia hylkäsin määrittelyni lisättynä tuon takasiiven tyven täplän puuttumisella.
Kuin toki rämehopeatäplän etusiiven muodostakin ja vaikka se on aika ylimalkaisesti sanottu, niin kyllä tuo etusiipi minusta vaikuttaa aika pyöreältä varsinkin kun katsoo oikeaa siipeä. (Vasen siipihän onkin osittain pystyssä noissa kuvissa, mikä suoristaa kuvassa tuota pyöreyttä.
Katsoin myös mali.kuvat.fi kuvia ja siinä ensimmäinen boloria eunomia (Huittinen) kuvassa kyllä näyttäisi olevan tuo pursuhopeatäplän tunnusmerkillinen piste takasiiven tyvellä (ehkä myös Vantaan kuvassa) muista se mielestäni puuttuu.
Olisko mahdollista saada näin yksityisesti vähän lisäperusteluja tuolle väärälle tunnistukselleni. En haluaisi millään tehdä asiasta tämän isompaa, mutta jos asia jää itselleni epäselväksi, en voi käyttää noita kuviani mihinkään. Omilla facebook sivuillani pyrin aina antamaan luotettavaa tietoa.
Odotan rauhallisesti, sillä asialla ei ole mikään kiire.
| Ei viruksia. www.avast.com |
to 7. huhtik. 2022 klo 18.31 Pekka Malinen sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti: