Cacopsylla sp., melanoneura? [Ei vaan jäytiäisiä useampi yksilö, ehkä Psococerastis gibbosa 3exx ja Metylophorus nebulosus 1f]

Parikkala, lähipäivät, valolle rannalta tammen alta.

Janne, sallinet, että liityn tähän ketjuun oman ötökkäni kanssa. Olin nimittäin juuri aikeissa aloittaa oman kyselyn tämänpäiväisestä löydöksestäni, kun huomasin sinun kyselevän täsmälleen samanlaisesta otuksesta. Vertailin rinnakkain ensimmäisiä kuviamme ja esim. siipisuonistot, pitkät tuntosarvet ja raidallinen ruumis täsmäävät. Minä arvelin, että tämä voisi olla joku kirva. Laji.fi:stä etsin tuon kempin Cacopsylla melanoneura, mutta sen siipisuonisto on aivan erilainen verrattuna sinun ja minun kuviin. Jospa saisimme yhteisen selvyyden joltain asiaa tuntevalta (Anders Albrecht! tai joku muu)… :thinking:



Joensuun Kiihtelysvaara 6.8.2020

1 tykkäys

Okei, eli kyse olisiki kirvoista. No jäämme odottelemaan. Kannattaa huomata että nuo minun kuvani esittävät kahta eri yksilöä.

Kaikki otukset ovat jäytiäisiä. Tertun kuvissa on Psococerastis gibbosa. Todennäköisesti sama myös toisessa kuvassa.

Raimo

2 tykkäystä

No, eipä sitten ollut kemppi eikä kirva! Minulle tämä oli ensikosketus jäytiäisiin. Aiemmin en ole niitä kuvannut.

Raimo, olisinpa tiennyt, että kyseessä on jäytiäinen, niin olisin todennäköisesti Hyönteissivustoltasi löytänyt lajille nimen. Hyvä kuva sinulla siellä! Yleensä aina tsekkaan, löytyykö “mätsiä” sieltä. Kiitos avusta jälleen kerran! :clap:

Jannen 1. kuvassa on mielestäni Metylophorus nebulosus naaras. Muut kuvat on oikein määritetty.

T. Jussi

1 tykkäys