Onko joku kaskas? Ei ole kaskas, vaan [Cacopsylla Sp.] kemppi

1 tykkäys

Vain muutaman millin pituinen, kuvattu 26.3. -20.
auton katolta Koskella Tl.

1 tykkäys

Kirva

1 tykkäys

Olkoon kirva, minulla ei ollut mitään käsitystä.
Ei taida olla edes suominimeä? Kiitos !

1 tykkäys

Joku kemppi, Psylla sp.

1 tykkäys

Nyt tuli jo hajontaa siinä määrin, että amatööri on pihalla kuin lintulauta!
Aikani nettiä selailtuani löysin kirvoista lajin Cacopsylla melanoneura,
joka on hyvin samannäköinen. Ainakin Cacopsylla Sp. voisi olla lähellä?

1 tykkäys

Sitten on vielä saman näköisiä muutamat jäytiäiset, Euroopan hyönteisoppaan mukaan Suomessa 59 lajia.

1 tykkäys

Ja kirva Cacopsylla affinis on mielestäni erittäin lähellä.

1 tykkäys

Joo siis voi varmaan hyvinkin olla Cacopsylla, eli suku heimosta Psyllidae. Mutta siis Psyllidae on kemppien heimo. Mielestäni kempit eroavat kirvoista mm. kuvassakin näkyvien pitkien tuntosarvien perusteella ja tuo näyttää rakenteellisesti aika samanoloiselsta kuin yleinen leppäkemppi. Mutta en tiedä onko tässä jotain taksonomisia kiemuroita. Tuo vain näyttää ihan peruskempiltä.

1 tykkäys

Ei tunnu mikään natsaavan…Leppäkemppiä en netistä löytänyt.
Jää ilman otsaketta, jos ei muuta ilmene. Kiitos kaikille kommenteista!

Moi, kenties Trioza suvun kemppi.
T :Jyri

Hei! Lyön vähän lisää vettä myllyyn… Näet eilen illalla tässä koneella istuessani huomasin liikettä seinällä - siis työhuoneessani - ja ainahan minun pitää näitä yrittää kuvata. Tällaiset tulokset sain vierailijastani.



Joensuun Kiihtelysvaara 28.3.2020

Mielestäni se on joku lehtikemppi (Psyllidae) ja niistä ehkä joku Cacopsylla sp. Aika tumma moneen vihreään kemppilajiin verrattuna. Cacopsylla pulchra 2 – HYÖNTEISKUVASTO Peltosen Ramin sivustolta tulee vaikutelma, että voisi olla esim. Cacopsylla pulchra, mutta tiiä häntä mikä se on… Aika paljon näen, Lauri, sinun kempissäsi samannäköisiä piirteitä. Jatketaan pähkäilyä :thinking:

On tässä pähkäilty…! Olen samaa mieltä siitä, että se on
Cacopsylla ja lajiltaan näyttäisi hyvinkin olevan affinis.
Siis tämä minun kuvaamani. Sinun seuralaisesi voisi olla
C. melanoneura, ainakin peräpäästä samanlainen. Tai jos nämä erot johtuvat
sukupuolesta. Pähkäilyä parhaimmillaan!

Tuo C. affinis tuskin kuitenkaan tulee kyseeseen kun on luokiteltu Suomesta hävinneeksi.

Uhanalaisuus Suomessa

  • 2019 RE – Suomesta hävinneet
  • 2010 RE – Suomesta hävinneet

Joku kuitenkin on samanlainen kuin C. affinis, olkoon mikä hyvänsä.
Minä en tiennyt tämän lajin hävinneen Suomesta, kiitos oikaisusta, Henri K.!

Kemppien kanssa saa tosiaan pähkäillä. Netistä löytyy lista Suomen kempeistä ja siinä on mukana tiedot uhanalaisuusluokasta.

Jos pähkäilykiintiö ei vielä tuosta täyty voi jatkaa kirvojen puolella. Lajit eivät sitten lopu heti kesken

:grin:

Kemppeihin tämä tosiaan kuuluu ja Cacopsylla on hyvä arvaus suvusta. En vain ole itse perehtynyt tähän ryhmään, joten en uskalla kommentoida tarkemmin.

Kemppiatlas löytyy Hemiptera-työryhmän sivuilta:
http://biolcoll.utu.fi/hemi/psyll_etc/kempmaps.htm

Ja itse työryhmän nettisivu, josta löytyvät myös muut Hemiptera-atlakset:
http://biolcoll.utu.fi/hemi/tyoryhma/tyoryhma.htm

Harryn lisäämästä linkistä tutkailin näiden levinneisyyskarttoja. C. melanoneura näyttää olevan puhtaasti eteläsuomalainen laji. C. pulchra taas on Pohjois-Karjalan alueella Cacopsylla-lajeista yleisin. Siitä löytyy myös aika paljon nettikuvia, joissa minä näen paljon samoja piirteitä oman otukseni ulkonäön kanssa. Mutta ei näitä voine kuvavertailuilla vahvistaa - sen olen jo oppinut. :wink:

Pistitpä Harri semmoiset listat, että nuo kun ulkoa opettelee,
niin siinä “päivä närettä kiertää” useamman kerran!
Erittäin mielenkiintoiset katalogit, suuret kiitokset!
Kiitos myöskin Tertulle!

Tulipa virhe etunimessä. Pitää tietysti olla Harry!