Caloptilia? [Caloptilia hemidactylella, vaahteratikkukoi]

Tämä pikkuperhonen lenteli joulupäivänä keittiössäni. Se vilahteli sen verran lähellä, että erotin punaruskeaa kirjavuutta sen siivissä. Haettuani kameran sitä ei näkynyt enää missään… No, kamerassakin oli ongelma… akku tyhjä. Ei ole ollut “ötökkäkamerallani” käyttökohteita viime aikoina. Ilmeni, että akku ei enää otakaan latausta vastaan, vaan on totaalisesti kuollut. Kun tapaninpäivänä bongasin perhoseni keittiön katonrajassa täytyi turvautua kameraan, jolla en tämän tarkempaa kuvaa pystynyt saamaan. Jospa siitä kuitenkin pystyisi suurentamalla joitakin tuntomerkkejä hahmottamaan. Habituksesta minulle tulee mieleen tikkukoi. Olen kuvannut kolmiotikkukoin, mutta se tämä ei liene. Caloptilia -porukkaa vertaillessani tuli lähinnä mieleen rantatikkukoi (Caloptilia falconipennella), mutta Laji.fi -havaintojen perusteella siitä ei ole ilmoitettu havaintoja lähitienoillakaan Pohjois-Karjalaa… Pystyisitteköhän te paremmin perhosia tuntevat arvelemaan jotakin tästä jouluvieraastani? On voinut heräillä horroksestaan jouduttuaan sisälle polttopuiden tai joulukuusen mukana. Ulkona paukkuikin -25° pakkanen!


Joensuun Kiihtelysvaara 26.12.2021

Caloptilia hemidactylella. Sitä on PK:kin. ali

Kiitos sinulle avusta, Ali! Toisena vaihtoehtona minulla oli juuri Caloptilia hemidactylella.