Capsus ater? [Atractotomus morio, isopamppulude]

Tummia kuneluteita löysin montakin lajia, mutta millään muulla ei ollut näin komeita tuntosarvien paksunnoksia. Onko tämä siis ketomustiainen?


Joensuun Kiihtelysvaara 8.7.2018

Ehdotan isopamppuludetta.

Hienoa, Markku! Kiitos. :slightly_smiling_face: Minä vain en lainkaan havainnut tällaisten Atractotomusten olemassaoloa. Nyt kun avasit minun silmäni, selailin näitä enemmänkin ja sain tietää, että onhan näitä myös A.magnicomis (kuusenpamppulude), A.kolenatii (närepamppulude) ja A.mali (omenanpamppulude). Laji.fi:ssä yleisin näyttää ylivoimaisesti havaintojen ilmoituksen puolesta olevan A.magnicomis. Kaikkien näiden pinta näyttää kuvissa kuin niissä olisi lyhyt karvapeite ja ne vaikuttavat vaaleammilta. Atractotomus morio (isopamppulude) näyttää mielestäni juuri samanlaiselta kuin minun kuvani lude. Suomenkielinen nimi tuntuu hassulta, kun otus on vain 5-6 mm kokoinen! Miksiköhän joissakin kuvissa tuntosarvien “pamput” olivat lähes olemattomia ja toisissa taas yhtä komeat kuin tällä? Sukupuolieroko? Capsus aterin tuntosarvissa muuten havaitsen aika suuren eron, kun nyt osaan tarkemmin syynätä. Kaiken e.m. perusteella otan valtuuden merkitä tämän näin. Jos muuta ilmenee, otan korjausehdotuksia vastaan mielelläni.

Isopamppulude tosiaan, hyvä havainto! Olisitkohan kuvannut muitakin lajeja jos tuntosarvet olivat erilaiset? Esim kuusenpamppulude on tosi yleinen laji.

Kiitos vahvistuksesta, Petro! Juu, kyllä minä kuvaan kaikkea mikä eteen sattuu ja kuuluu hyönteisiin tai hämähäkkeihin. Innostuin näistä pienten ötököiden kuvaamisesta vasta viime kesänä. On kiehtovaa nähdä sitten suurennoksista koko se värien ja kuvioiden kirjo, mikä näissä pienimmissäkin yllättäen on. Tämä kasvattaa myös turhautumisen ja harmistumisen sietokykyä, kun moni ehtii lentää pois ennen kuvaamista tai tarkennus ei syystä tai toisesta onnistukaan. Tänä kesänä olen jo kuvannut 11 eri ludelajia, joille on löytynyt tunnistus.