Halesus?

Olisikohan tämä esim. halesus digitatus? Hassua miten sama perhonen salamavalossa näyttää eriväriseltä.

Kuvasin tänään Parikkalassa.

Moi, mielestäni ei ole digitatus jolla tuntosarvet selvästi keltaiset.
T:Jyri

1 tykkäys

Kiitos paljon! Siipien muodon takia vertailin digitatusta ja radiatusta, mutta radiatuksen kuviot yhtenäisempiä, ainakin nettikuvien perusteella, eikä pienistä pilkuista muodostuneita kuten digitatuksella. Toivottavasti löytyy myös muita sopivia ehdokkaita.

Radiatusta ja tesselatusta ei ilmeisesti pysty erottamaan ilman mikroskooppia, digitatus eroaa juurikin mm. keltaisista tuntosarvistaan ja on muutenkin kellertävämpi kuin nuo kaksi muuta ja keskimäärin isompi

Ok! Suurkiitos tiedoista. Jos kirjaan hänelle nimeksi halesus radiatus/tesselatus.

Hei, olen määrittänyt tuhansia Halesuksia valopyydysaineistoista, enkä ole oppinut erottamaan varmuudella radiatusta ja tesselatusta katsomatta genitaaleja. Jotain eroa niissäkin silti lienee kun eräs perhosharrastaja oli viime talvena saanut perhosten tapaan levittämänsä yksilöt jaettua lähes kaikki oikein gentsuja katsomatta. Positiivinen yllätys, mutta määritysperuste jäu vielä vähän epäselväksi.Asian selvittely pitäisi muutenkin tehdä isolla määrällä yksilöitä joiden määrityksen voi varmistaa. Itse olen kyllä “eläköitynyt” tuosta hommasta… :grinning:

Ok. Kiitos kertomasta. Itse kun olen tällainen huono lajidiagnosoija niin toivoisi että kaikilla hyönteisillä olisi nimilaput kaulassa, niin homma olisi paljon helpompaa.:laughing: Tai sitten jokainen olisi selvästi erinäköinen.

1 tykkäys

Joo ne ei valitettavasti meidän toiveista tunnu piittaavan

Ehkä seuraavilla sukupolvilla on kännykällä ja sen lisälaitteilla mahdollisuus lajimääritykseen luonnossa.

t. Esko

1 tykkäys

Ok. Dna-perusteinen tunnistusjärjestelmä varmaan vaatii lähikontaktia hyönteiseen. Huipputarkka kamera kännykässä , applikaatio ja hyönteiskuvapankki netissä tai mahd. kamerassa vois olla ihan hyvä yhdistelmä.:smile: