Hämähäkintunnistusta keväältä

Uusimaa, biotooppina kuvan mukaan pihapiiri. Ympärillä lähinnä tuoretta kangasmetsää.

Ja tätä ketjua toukokuisesta hämikistä :blush:

Tämä aikuinen koiras kuuluu sukuun Philodromus eli on nopsahämähäkki. Kuva on vähän kaukaa otettu enkä saanut sitä suurennettua jostain syystä. Tässä kohtaa arvon lajiparin margaritatus / emarginatus.

1 tykkäys

Kiitos! Mulla on hämähäkit vielä hyvin, hyvin alkutekijöissään tunnistuksen suhteen ja tuo sukutaso on jo paljon, kuvan laadun huomioon ottaen. Ja joo, tää on näitä laatukuvia, kun olet vain roskienvientireissulla ja kännykällä saat yhden kuvan, ennen kuin kohde on kipittänyt murjottamaan varjoon.

Tuo tunnistaminen on varmasti meillä kaikilla alkutekijöissään kun lajeja on Suomessa 600-700. Suurin osa näistä on toki niitä ns pikkulajeja mitä tunnistellaan mikroskooppikuvista. Hyviä kirjoja hämähäkeistä on paljon. Yksi kotimainenkin kirja löytyy. Netissä myös hyviä sivustoja, joiden avulla pääsee jonkinlaiseen mäkilähtöön. Linkitän yhden sivuston tähän:

1 tykkäys

Jes kiitos! Laitoin saman tien kirjanmerkkeihin. Mulla on tuo Hämikki ja seitsemän seittiä (joka ei toki ole lajintunnistusopas) mutta en vaan jotenkin ole vielä päässyt sisään keskeisiin tunnistustekijöihin. Pitäisi varmaan vaan piirtää ja makroilla ahkerasti, ja tehdä muistiinpanoja omista havainnoista, ne on pistiäisissäkin auttaneet.

Löytyisikö tähän hämähäkkien tunnistukseen muita hyviä oppaita tai sivustoja tuon eurospidersin lisäksi? Jostain syystä en löydä googlella vakuuttavia tietokantoja.

Luotettavimmat mielestäni ovat:

Sitten on tietysti jo mainittu Eurospiders.

Lisäksi oheisista voi olla apua, mutta sisältävät asiantuntijoiden mukaan vaihtelevissa määrin virheitä:

1 tykkäys

Alkuperäisessä kuvassa on Philodromus margaritatus. Sen tunnistaa mm. selvärajaisesti mustista takaruumiin tyven sivuista.

1 tykkäys

Moi, itse olen jonkin verran käynyt sivustolla https://www.arachnology.cz/, heillä pari sataa lajia enemmän mutta isosta osasta suomalaisia lajeja löytyy kuvia jotka mielestäni aika hyviä.
T:Jyri

1 tykkäys

Suom. tuohinopsakki

1 tykkäys