Hämähäkkien nimistöstä

Tällainen kun hämähäkeistäkin tulee aika paljon tunnistuspyyntöjä netin ryhmissä niin missä mahdetaan mennä niiden suomalaisessa nimistössä? Nää ristikit, juoksukit ja leokithan ei käsittääkseni ole virallisia vaikka niitä paljon viljellään. Vaikken itse niin ekspertti ole, niin hiukan hankaloittaa se kun noita suominimiä käytetään ja itse on kuitenkin tottuneempi tieteelliseen nimistöön, eikä aina sitten osaa yhdistää mitä lajia tarkoitetaan. Ja kummastuttaa että lajitietokannassa ei esim. Lycosidae-heimolle ole suomalaista nimeä, vaikka sen luulisi jo olevan, vanhastaan tunnen ne susihämähäkkeinä, nyttemmin kai käytetään enemmän juoksuhämähäkkinimitystä.

Mutta tosiaan, kiinnostaisi tietää onko tämä nimistöasia työn alla ja missä vaiheessa; ainakin tavallisemmille lajeille olisi kiva saada myös suominimiä.

Muoks. Hiukan kun pengoin niin Araneus-suvulla ne on, ja nimenomaan “vanhaan tyyliin” eli aitoristihämähäkki (A. diadematus) eikä -ristikki. Itse kallistuisin tähän myös että käytetään vanhempia, mutta mikä lienee linja? Tavallinen kansa tuntuu jo noita uusnimiä ottaneen käyttöönsä, siinä voi tulla ongelmaa jos ne juurtuvat.

Hämähäkkityöryhmä on jo hyväksynyt nimistöuudistuksen periaatteet lyhytnimineen ja nimiehdotukset ovat ryhmän käsiteltävinä. Aikaa kyllä vielä menee…

ti 28. syysk. 2021 klo 12.35 Anssi Junnila sivustolta LAJI.FI-foorumi <laji@discoursemail.com> kirjoitti:

Kiitos tiedosta!