Hämmentävät värit (sirokeijukorento)

Minulla tämä kääntyy väkisinkin isokeijukorennoksi mutta kun naaraan värit, siniset silmät ja ja sinihärmäisyys, hiukan sotivat vastaan.
Herrainpäivät Pori 11.7.2021

Iso- ja sirokeijukorento ovat monesti varsin hankalia tunnistettavia, mikäli tuntomerkit eivät ole riittävän selkeästi näkyvissä. Minä pitäisin tätä yksilöä kuitenkin todennäköisemmin sirokeijukorentona (Lestes sponsa). Suurennetussa kuvassa olen näkeväni keskiruumiissa jonkinlaista vaaleaa olkaisaumaa, ja jopa vihreän pisteen sen etupuolella.Naaraan peräpääkään ei näytä erityisen jyhkeältä ja ehkä epäselvyydestä huolimatta muiltakin osin puoltaisi sirotyttöä. Tämä yksilö on värimuodoltaan koirasmainen. Muidenkin mielipiteitä tästä yksilöstä olisi mukava kuulla.

Keskiruumiin vihreä toisaalta jatkuu vähän turhan alas sirokeijuun nähden, mutta peräpää taas vaikuttaa turhan “kevyeltä” isokeijuun nähden. Mielenkiintoinen väritys joka tapauksessa. Tarttis nähdä tuo peräpää paremmin suoraan sivusta, sitten vois lajin lukita.

Ikävä kyllä peräpäästä ei tässä tapauksessa ole valaisevampaa kuvaa. Usein otan skarpin kuvan perälisäkkeestä jos se muuten ei tule kunnolla kuviin, nyt sitä ei ole. Tässä toiselta puolelta kuva samasta tyypistä. Edit: lenteli Karhuluodon hiekkarannan takana olevan kahden lammen rantamilla. Seisovaa vettä siis.

Edelleen minusta voi löytää sekä plussia että miinuksia kummallekin lajille. Aiheuttaneeko tuo koirasvärityskin osaltaan näitä ongelmia? Tuo kakkosjaokkeen väritys toisaalta puoltaisi isokeijua, toisaalta taas keskiruumiin alaosan vihreän pitäisi jatkua pitemmälle pään suuntaan, jos isokeiju kyseessä. Tuo peräpää edelleenkin mielestäni sopii paremmin sirokeijulle, kun sitä tutkiskelee suurennetussa muodossa.
Kokonaisuudessaan aika hankala tapaus.

Tästä kuvasta näkyy kauluksen sivujen väritys, ne eivät ole kovinkaan alas värittyneet, eli se puoltaisi selkeästi sirokeijua kyllä.

Minustakin sirokeiju.

OK, siis sirokeijukorento, kiitos kaikille …