Isokeijuko [Lestes sponsa]

Moi, kuvattu 11.9.17 Raumalla, lieneekö ollut munimassa , nousi jostain jaloista, tummasyyskorento koiras hyökkäsi samantien kimppuun jonka jälkeen “keräsi varusteita” ennen kuin nousi lehdelle, rotevan oloinen, mielestäni ei pistettä keskiruumiin etupäässä, ympäristö kyllä paremmin sirokeijulle sopivaa, ne muutamat isokeijut jotka olen nähnyt ja kuvannut ovat olleet santakuopilla.
T:Jyri

Terve taas Jyri!
Yritin tehdä jonkinlaista kokonaisarviota, ja minun vaakani kallistui enemmän sirokeijukorennon (Lestes sponsa) puolelle. Kuvasi yksilöllä on keskiruumiin sivulla sirokeijulle sopiva selvä vaalea olkasauma. Kuvan yksilöllä on pää sellaisessa asennossa, ettei sirokeiju

naaraan vihreä piste välttämättä näy, varsinkin jos kuva ei ole riittävän skarppi. Koska tunnetusti yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin liitin mukaan yhden omista otoksistani viime vuodelta (Vihti 12.07.2016). Varsin monissa kuvissani tuo vihreä piste ei näy läheskään noin hyvin, monissa ei ollenkaan korennon “väärän” asennon tai oman “väärän” kuvauskulman vuoksi. Tuo peräpään kuva on jotenkin erikoinen, sitä en edes yritä tulkita. Myös lentoajan suhteen sirokeiju on todennäköisempi vaihtoehto. Itse puolestasi totesit, että kuvauspaikkasi sopii paremmin sirokeijulle. Itse en ole koskaan isokeijua nähnyt enkä kuvannut, joten pitäisi kai tulla sinne Rauman suuntaan, jos siellä hiekkakuopilta niitä löytyy! Olisi mukavaa, jos joku toinenkin kommentoisi kuvaa.
t: Harri

Kiitos taas Harri, joo tota peräpään systeemiä ihmettelin sen takia laitoin kuvan, olkajuovat huomioin mut sit netissä jossain isokeijuksi nimetyssä oli myös selvä olkasauma, mut tunnetusti netti on täynnä väärin nimettyjä kuvia, myöhäiseksi totesin mut sit ajattelin et tänä vuonna taitaa kaikki olla myöhässä, paikka oli merenlahden pieni rantaniitty, laitan tähän isokeijuksi määritetyn yksilön kuvan.
T:Jyri

Laitan tämän sirokeijuksi, asia olisi ollut heti selvä jos olisin tyynesti nöyrtynyt ja laskeutunut korennon tasolle märkään maahan, olisi näkynyt varmaan täpläkin, en huomannut ilman laseja että korento ei ollut optimaalisessa asennossa, vasta kotona isosta kuvasta huomasin et pää on vinossa, tilanne oli kuitenkin suht. lyhyt todennäköisesti olisin johonkin kuvaan saanut paremman kuvakulman, hiekkakuopat ovat Laitilan Ropannummella, otokseni otettu 6.7.2016.
T:Jyri