Hangella taapertaja

Mikähän tämä lyhytsiipinen mahtaa olla? Hangella tänään 6.12.2018 Parikkalassa.

Moi, haastava kuvakulma mulle tulee mieleen Megarthrus denticollis, mutta odotetaan asiantuntijoiden kommenttia.
T:Jyri

Veikkaisin lajiksi Arpedium quadrum.
Terveisin Pekka

Huomasin et ainakaan tuntosarvien toinen jaoke ei sovi ehdottamalleni lajille, eli arvaus meni jälleen metsään, katsoin lähinnä etuselän vaaleaa reunusta joka sekin näin jälkikäteen näyttää turhan pyöreältä.
T:Jyri

Kiitokset nimistä. Annan sille ainakin toistaiseksi nimen arpedium quadrum. Löysin netistä sveitsiläisen kuvan siitä.

Eräällä brittiläisellä sivulla: Images of term or its descendants | UK Beetle Recording löytyy valtava määrä näitä lyhytsiipisiä. monikohan niistä kuuluu maamme eliöstöön? t. Erkki

1 tykkäys

Onpas hyvä linkki, itse olen katsellut (tähän asti) lähinnä eräältä saksalaiselta sivustolta näitä mutta siellä ei ole kuvia kuin murto-osasta lajeja joten ei saa kuin ehkä vinkkiä mistä porukasta hakea, en löytänyt tästäkään yksittäisen lajin kokoa jos suvussa paljon lajeja mitä olen harmitellut usein, ei kai auta kuin käydä lajitietokeskuksessa tarkastamassa onko tavattu Suomessa. T:Jyri

Alkuperäisessä kuvassa on mielestäni Olophrum-suvun lajeista joku.

Kiitokset! Löysin fuscumista kuvia. Aika paljon sen näkönen.