Hevoskimalainen? [Bombus bohemicus, mantuloiskimalainen]

Nyt pyydän apua sellaiseen asiaan, joka saattaa teitä taitavimpia hymyilyttää. Minä nimittäin en osaa hahmottaa kimalaisten siitepölyvasua. Periaatteessa tiedän, että se on takasääressä ja että kimalaisilla se on kiiltävä ja loiskimalaisilla sääri on karvainen ilman vasua. Tämä minun pitäisi pystyä näkemään kuvista, jotta voisin tutkailla loiskimalaisen mahdollisuutta.
Näissä kuvissa jalat näkyvät aika hyvin. Onko tämä yksilö nyt hevoskimalaiskoiras (Bombus veteranus) vai ei?

Joensuun Kiihtelysvaara 17.8.2024

Siitepölyvasun hahmottaminen valokuvista ei tosiaan ole aina helppoa, mutta sitäkin tärkeämpää, sillä kimalaisten määrittämisen olisi hyvä aina lähteä sukupuolten erottamisesta - tässä siitepölyvasulla on iso rooli. En itse hirveästi pidä kimalaisten määrittämisestä valokuvista juuri tämän seikan takia.

Ei-loiskimalaisnaarailla siitepölyvasu on leveä, kovera ja laajasti karvaton.
Loiskimalaisnaarailla se on melko leveä, litteä ja kokonaan karvainen.
Ei-loiskimalaiskoirailla se on melko leveä, mutta vain keskeltä karvaton.
Loiskimalaiskoirailla sääri on kapea ja täysin karvainen.

Kuvaamasi kimalaisen sääri täsmää näistä viimeiseen eli kyseessä on loiskimalaiskoiras, tarkemmin mantuloiskimalainen (Bombus bohemicus).

1 Like

Kiitos selventävästä tiedosta. Tallensin sen ja aion pikkuhiljaa opetella tunnistusta. Tästä oli varmasti paljon apua myös joillekin muille foorumilaisille!

1 Like