Hyles gallii, matarakiitäjä [naaras]

19.7.2022 Heinävesi
Onnekas kohtaaminen tänä aamuna kauniin matarakiitäjän kanssa kasvimaalla. Lepäili salaatinlehdellä kasteisen yön jäljiltä. Onko tämä naaras vai koiras? Pystyykö sitä kuvasta näkemään? Isokokoinenhan kyllä oli. Kiitos!

2 tykkäystä

Sinä olit onnekas! Tänä kesänä minä olen nähnyt matarakiitäjän kahdesti… ja elämäni ensimmäistä kertaa. Kummastakaan tapaamisesta ei jäänyt kuin kaunis muisto. Sinä sait ihailla aivan lähikontaktissa. Hienoa! :+1:

2 tykkäystä

Tuntosarvet näyttäisivät ohuehkoilta, siis naaras.

1 tykkäys

Nyt en malta olla kehuskelematta, että minä olen nähnyt peräti kolme kertaa, täällä Inarissa omalla pihalla. Tosin en tänä kesänä.

1 tykkäys

Tämän kesän osaltakin on tilanne nyt korjaantunut. :sunglasses: Noin kymmenen minuutin päästä, kun olin kirjoittanut edellisen, ilmestyi matarakiitäjä pihalle. :slightly_smiling_face: On se komea perhonen.Verbena kiinnosti sitä kovasti. Kiitäjien ja muiden perhosten toivossa verbena-amppelin hankinkin alkukesästä. Jos haluaa perhosia pihalle, kannattaa hankkia verbena eli rautayrtti.

1 tykkäys

Jatketaanpa tätä toukkahavainnolla tänään 26.7.2022.
Löytyi tämä vihreä versio matarakiitäjästä maitohorsmalta, itse en vihreänä olekaan tätä nähnyt.