Ilmeisesti lehväluteet[Elasmostethus interstinctus]

Ovatko lehväluteita (Elasmostethus interstinctus, alimmainen jotenkin siipirikkoinen. Olivat samalla rehupaalilla. Rääkkylä 24.7.2021.

Kyllä nämä ovat lehväluteita. Täällä Kiihtelysvaarassa on niitä ollut päivittäin näkyvissä, myös eri vaiheessa olevia nymfejä. Sävyvaihtelua on värityksessä myös vaaleasta tummaan. Tämän tumman kuvasin muutama päivä sitten.

Tuota alimmaista kuvaa ottaessani ja kameran näytöltä katsoessa, luulin saavani uuden luteen kuvan. Isolta näytöltä tutkiessani löytyikin siipirikkoinen lehvälude. Kiitoa Terttu.

Tuo on minullekin tuttu ilmiö, kun luulee saavansa jonkin aivan uuden lajin tähtäimeensä ja jännittyneenä menee koneelle katsomaan näytöltä - ja saa pettyä. Näiden pienten kuvaaminen on kyllä kasvattavaa puuhaa… Niin kärsivällisyys kuin pettymyksensietokykykin kasvavat. Luonto antaa meille, siltä ei voi ottaa!

Näitä Elasmostethus lajeja ei kait varmaksi saa kuin genitaaleista. Toki todennäköisin laji on lehvälude. Halava- ja etenkin kuusamalude on harvinaisia. iNatissa ne jää aina sukutasolle, vaikka siellä ludeasiantuntijoita on.

Kiitos silmieni avaamisesta, Pekka! :roll_eyes: Ja minä kun niin varman oloisesti väitin näiden olevan lehväluteita… Anteeksi, Pentti! Silti haluaisin yhä edelleen kutsua näitä lehväluteiksi. Nyt tutustuttuani näihin lajeihin Laji.fi:n sivuilla sain tietää, että todettuja kuusamaluteita ei Pohjois-Karjalassa ole ilmoitettu. Joensuun seudulla on yksi ruutu halavaluteen kohdalla. Kuten Pekka sanoit, niin nämä toiset ovat perin harvinaisia Pentin ja minun asuinalueilla. Tätä minun lehväluteeksi kutsumaani lajia sen sijaan ainakin täällä vilisee joka puolella.

Koko hiukan vaihtelee, olikohan kuusama pienin, tietysti olosuhteet vaikuttaa varmaan kokoon, jomman kumman sukupuolen kait pystyy tunnistamaan alapuolelta

Näin minäkin opin eilen tietoja lukiessani. Ja sitä varten tietenkin oli lähikuvia luteiden ala-peräpäästä. Mutta - emmehän me tavan harrastajavalokuvaajat voi tuollaisia kuvia ottaa! Minä ainakin tykkään kuvata näitä luonnollisessa ympäristössä ottamatta niitä kiinni ja kääntelemättä… Sen vuoksi nimeäminen sitten onkin joskus vaikeaa.

Tämä on vain kävelyretkien dokumentointia, harrastus ihan huvin vuoksi. Kuvaan mitä silmä sattuu huomioimaan, usein kuvattava kerkeää livahtaa karkuun. Vaan jospa se sattuisi huomenna taas eteen. Siinä sen suola.