Vihreä nymfi - lehvälude [Elasmostethus interstinctus]

Hassu naamakuvio. Minulle tulee tästä mieleen lude. Selasin sivustoja suomeksi ja englanniksi, mutta ainoa, mikä muistutti tätä vahvasti -se oli viidennen vaiheen nymfi - osoittautui Uuden Seelannin endeemiseksi lajiksi (Oncacontias vittatus). Joten se siitä… Löytyisikö teistä tämän tuntijaa? Oleili koivun rungolla tuohenkäppyrän alla. Koko noin 5 mm.


Joensuun Kiihtelysvaara 19.9.2017

Ei taida noita Uuden Seelannin endeemisiä lajeja Suomesta löytyä. Minä olen tuollaisia pitänyt kauniin ja värikkään lehväluteen (Elasmostethus interstinctus) nymfeinä. Toivottavasti Tapio vielä vahvistaisi tai kumoaisi näkemykseni, niin saisin samalla varmistukset omillekin kuvilleni…

Suurkiitokset, Harri! Googlasin tieteellisellä nimellä ja löysin netistä tällaisen sivun Acanthosomatidae - Elasmostethus interstinctus - Birch Shi… | Flickr Kuva onkin siinä mielessä mielenkiintoinen, että kaikki vaiheet näkyvät. Tämä olisi näin ollen viides eli viimeinen nymfi-vaihe. Englanninkielinen nimi on Birch Shieldbug eli se viittaa tämän nymfin oleilupuuhun. Kyllä määrityksesi hyvin varmalta näyttää. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi, että aina olisi parempi, jos joku asiaa hyvin tunteva vielä ottaisi kantaa. Merkitsen tämän ilman muuta lehväluteeksi. Näitä samantapaisia ei taida olla yhtä runsain määrin kuin muutamissa muissa lajeissa.

Kiitos Terttu arvokkaasta arvonimestä: “asiaa tunteva”, hih hih.
Kyllä määritys on oikein. Tämän voi löytää hyvin monenlaisista ympäristöistä, niin metsän koivulta kuin pihan marjapensaastakin. Tässä myös hyvä linkki, jossa kuvat ovat elävistä luteista: http://www.britishbugs.org.uk/

1 tykkäys

Tapio, kiitos hyvästä linkistä. Tallensin sen suosikkeihini - tulee varmasti käytettyä usein. Minulle tämä oli ihka ensimmäinen havainto tätä lajia. Olenhan vasta reilun kuukauden tiiraillut näitä maan pienimpiä “sillä silmällä” ja kameralla. Joka päivä olen oppinut jotain uutta ja mielenkiintoista.