Järeällä männyllä - Nahakka?

Paksu (yli 30cm) tuulenkaatama mänty. Kuoren päällä kasvoi, pientä kasvustoa laajalla alueella männyn runkoa. Yksittäisen kasvuston koko n. 1cm ja siitä pienempiä. Viimeisessä kuvassa ilmeisesti samaa lajia (?) mutta kasvoi kuorettomassa kohdassa.

Viimeisen kuvan kasvusto on mielestäni pehmikkää. Edellisten kuvien nahakat ovat mielestäni verinahakkaa, vaatisi varmistusta ainakin viiltämällä puukon kärjellä lehdykän yli, jolloin viilto pitäisi punertua ja sula-aikana ainakin siitä saattaa valua verennäköistä nestettä.

Verinahakkaa minäkin luulen sen olevan. Viimeisestä kuvasta en uskalla olla mitään mieltä.

Verinahakkaa itsekkin tuumailin, viiltoa eilen kokeilin ja reaktio (punnerrus) ei ollut selkeä.
Tuossa viimeisessä kuvassa olevista ajattelin niin että olisivatko samaa lajia kuitenkin mutta pakkanen purrut niitä…ja jäätynyt kosteus rikkonut nahakkaan rakenteen?
Vastaavan näköisiin tapauksiin olen pakkasten alettua törmännyt muutamaan kertaan. Alla olevassa kuvassa esimerkki, jokin Postia-laji, Sinikääpää oli “ehjänä” tämän räjähtäneen lähellä.

Kurkkaa tämä ketju

Laitan vielä lisäystä aiempaan viestiini. Pidän tuota viimeisen kuvan “nahakkaa” pehmikkänä, enkä usko, että se skooppaamallakaan muuksi muuttuu! Tuo laji on tullut vastaani niin monta kertaa, sen erilaisina kasvustoina, eli luulen tuntevani sen varmasti!