Moi!
Löytyykö sieltä koti-Suomesta henkilöä jolla on kykyjä mikrospeerata otsikon laji?
Itse olen 99,9% varma, että määritykseni on oikein, mutta lajin harvinaisuuden takia on täällä Norjassa vaikea saada tälle mikroskooppaajaa.
Olisin hyvin kiitollinen myöntävästä vastauksesta.
TervHarri
Moi!
Laitan tähän vielä kaksi kuvaa löydöstäni niin näette mitä asia koskee.
TervHarri
Hei, olen löytänyt ja kuvannut tätä kyseistä sientä useamman kerran mutta laji on ollut täysin kateissa. Nyt vihdoin pääsin lajiin kiinni. Laji.fi:ssä on vain suku Tilachlidium ilman yhtään lajia taikka kirjattua havaintoa suvun lajeista. En myöskään löytänyt pikaisella nettitutkimuksella tietoa onko tässä suvussa muitakin lajeja. Olen skoopannut yhden tällaisen vaatimattomalla laitteistollani mutta mitään itiöiden tapaista ei löytynyt. Laji on tosiaan ollut täysi mysteeri minulle eikä täältäkään tullut apuja vaikka kuvia postasin viime syksynä.
Näitä löytyy aika monennäköisiä ja mielestäni kahta “tyyppiä” joista toinen loisii sienillä, kuten kuvaamasi. Toinen näyttää kasvavan suoraan kaarnattomien kuusen maapuiden pinnalla/juurakossa, mutta niissäkin voi olla jokin kääpä (Postia tuntuu olevan aina läsnä) loisittavana. Kun goolaan kuvia tästä Tilachlidium brachiatum lajista niin löytyy kuvia kummastakin tyypistä. Tuo sinun kuvaamasi on tätä sientä loisivaa tyyppiä ja lienee vasta kasvunsa alussa. Yhden viime syksynä kuvaamani löysin tismalleen samasta kannonkolosta nyt viime viikolla uudelleen ja kuvasin sen myös uudestaaan. Olivat aika erinäköisiä. Jos sinulla on enemmän tietoa tästä lajista taikka suvusta niin kiinnostaisi kovasti.
Moi Henri!
Ei ole paljon tietoa minun suunnalta, mutta senverran löysin, että tämän lisäksi on T.pinnatum, T.subulatum ja T.medietatis.
Täällä Norjassa on vain yksi löytö aikaisemmin ja se oli T.brachiatum. Sekään löytö ei ole ehtinyt vielä Norjan Tietopankkiin.
Oletan, että tämä on aika tavallinen laji ainakin täällä Bergenin seudulla. Kun olin löytänyt tämän yhden niin löysin useita lisää. Sitä ei vain ole ehkä pienen kokonsa takia huomattu.
Vaikuttaa, että Ruotsissa on useampi löytö lajista.
Eikö Helsingin yliopistosta löydy voimia tämän lajiryhmän tunnistamiseen?
TervHarri
Ainoa suvun laji josta löytyy makroskooppisia kuvia on tuo T. brachiatum. Siitä löytyykin paljon kuvia elikkä kyllä tämä nyt on se haettu laji, ainakin kunnes tuon suvun taksonomia laitetaan uusiksi tai joku asiaa paremmin tunteva lausuu tuomionsa. Se on täällä Helsingin seudulla mielestäni aika tavallinen laji, en kait muuten sitä olisi toistuvasti löytänyt. Siis kummatkin versiot ovat tavallisia ja olen tuota sienillä loisivaa varianttia löytänyt muualtakin Suomesta paristakin paikkaa. Saksalaisilla näkyy olevan sille osuva nimikin - kaktussieni.
Tässä tuon kaktussienen levinneisyyskarttaa
https://www.discoverlife.org/mp/20m?r=0.125&la=49.5&lo=15&kind=Tilachlidium+brachiatum
Tuo levinnäisyyskarttakin vahvistaa, että ruotsalaisilla on silmät auki metsässä liikkuessaan.
TervHarri
Joo ja tarkoittaa että voidaan varmaan täpätä Suomi ja Norja samaan tapaan. Jos kiinnostaa niin Googlen kuvahaulla “sienillä loisivia sieniä” löytyy useampikin kuvani tästä kaktussienestä, kuten myös siitä toisesta vastaavasta limasieniä loisivasta joka tottelee nimeä Blistum tomentosum".
Moi!
Nyt tämä (ja yksi lisää) on sitten skoopattu ja tämä on ehdottamani laji Tilachlidium brachiatum.
TervHarri
Näitä ns. “kaktussieniä” näkyy kyllä maastossa silloin tällöin. Olen nostanut hattua siinä kohtaa ja ajatellut ettei noista kukaan selvää saa! Siis kiitos Harri ja Henri otette hyvän asian pohdittavaksenne! Nyt siis on selvillä myös tieteellinen nimi Harrin mainitsema (Tilachlidium brachiatum), on sekin jo jotakin päästä eteenpäin! Hienoa, sillä näin se tietomme karttuu pikkuhiljaa!
Hieno juttu että laji varmistui. Itsellänikin on pari näytettä haettuna, josko saisi yhden skoopattua ja Suomeenkin täpän lajille.
Kurkkasin viime viikolla paria viimevuotista kasvupaikkaa ja kummassakin oli taas kaktussieni tismalleen samassa paikassa.
Hei Henri!
Oletko saanut skooppaajaa kaktussienillesi?
TervHarri
Ei ole skoopattu. En oikein tiedä kuka näistä voisi olla kiinnostunut mutta ehkä joku vielä löytyy.
Hei taas Henri!
Lähetä minulle mail osoitteeseen harri.kivisto@hotmail.com
Kerron sitten vastauksessani lisää.
TervHarri