Tilachlidium brachiatum (kaktussieni) varmistettu Suomesta

Tästä mysteerisienestä oli taannoin pariinkin otteeseen juttua ja kuvia palstalla mutta lajia ei sille saatu.

Alunperin kyselin tässä ketjussa

Sittemmin sienestä oli juttua tässä ketjussa

Harri Kivistö sai löydölleen määrityksen Norjassa (det. Kaare Homble) ja laji oli Tilachlidium brachiatum.

Kaare lupasi tutkia myös minun näytteeni Träskändan puistosta Espoosta. Määritykseksi varmistui tässäkin tuo epäilty T. brachiatum.

Tässä tuorekuva näytteestä

Keräsin näytteen 04.10.2018 Träskändan puistosta ja tismalleen samasta paikasta mistä lajin ensi kertaa kuvasin 2017 syksyllä ja josta siis kuva ylimpänä

Lajia ei ole listattuna laji.fissä, mutta tässä on kartta-ainestoa muualta Euroopasta, mukana tuo Harrin löytö Bergenistä Norjasta. Kuten kartasta näkyy Ruotsista on paljon havaintoja, ilmeisesti laji on siellä tuttu harrastelijoille ja siksi runsaasti löytöjä.

https://www.discoverlife.org/mp/20m?r=0.125&la=49.5&lo=15&kind=Tilachlidium+brachiatum

Minulle tuo kaktussieni on tullut vastaan jo useampaan kertaan. Träskändan puistosta Espoosta olen löytänyt lajia kolmesta paikasta. Löysin sen myös Lemmenlaaksosta Järvenpäästä. Arvatenkin se on yleinen myös Suomessa mutta sitä ei tunneta kovin hyvin.

Tässä vielä Kaare Homblen kuvat

Tilachlidium brachiatum , determination confirmed. Conidia 3.5-6.5 x 1.3-2.0. See attached.

1 tykkäys

Tämän sienen olen löytänyt monta kertaa, viimeksi viime syksynä. Mutta en ole koskaan kuvannut sitä.
Kiitos tästä tietopaketista! Ensi kerralla menee kuvaukseen ko laji.

Tämä voisi olla sama, kuvattu 2017 Kanta-Hämeessä.

1 tykkäys

Varmaankin sama sieni. Näistä en nyt ole oikein muuta tietoa löytänyt kuin mitä tuossa yllä tuli jo esille. Itsekin olen noiden yllä mainittujen lisäksi löytänyt kuvasi kaltaisia tapauksia missä sieni selvästi loisii ilmeisesti jotain toista sientä, ja Harrin skoopattu näyte oli myös tällainen. Ehkä joku Suomessa tuntee lajin tai suvun taksonomisen tilanteen ja osaa kommentoida paremmin.

Tämä oli jo hyvin selventävää ja tuo pitkään mielessä pyörinyt kuva sai ratkaisun.

ei kaikki tuon näköiset ole automaattisesti samaa lajia. Itsellä on tällainen löytö Kainuusta ja määrittäjä on eestiläinen Irja Saar ja lajiksi tuli pseudonectaria tilachidinii

1 tykkäys

Tietenkin on mahdollista on nimi synonyymi

Kiitos tuosta tiedosta, taas selvisi vähän lisää tästä kaktussienestä.

Nuo ovat synonyymit siinä mielessä että Pseudonectaria tilachidinii on ollut teleomorfin nimi kun taas Tilachlidium brachiatum on ollut anamorfin nimi, mutta nykyään taidetaan käyttää enimmäkseen tuota T. brachiatumia yhteisenä lajinimenä näille. Olen kyllä näissä nimistöasioissa ihan Googlen varassa.

Näitä löytyy kyllä monenlaisina variantteina ja samantapaisia lajeja voi olla muitakin. Tässä pari omaa löytöäni joista ei ole skoopattu, ensimmäinen on Järvenpäästä ja toinen Espoosta. Olen löytänyt lajin myös Virtasalmelta eli ei mitenkään harvinainen, jos nyt kyseessä on näissä kaikissa yksi ja sama laji.

Nyt tuli mieleen, että olen mahdollisesti itsekin nähnyt tuon ja skoopannutkin. Se kasvoi kuusimaapuun rungolla ja luulin sitä vähän raihnaiseksi puuterikäävän kuromaitiöpalloksi. Ei ollut yhtä pumpulimainen vaan just tollai harvempi. Skopianäkymä ei kuitenkaan sopinut vaan se oli muistaakseni juuri noiden kuvien kaltainen.

1 tykkäys

En nyt tästä itse paljon mitään ymmärrä mutta laitan linkin kun tuli Googlella vastaan

http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?TableKey=14682616000000063&Rec=40362&Fields=All

Tuo muistuttaa kyllä jonkin verran puuterikäävän tuoretta kuromaitiöpalloa ja tuo skoopattu kasvoi ison kaatuneen kuusen juurakossa puuterikääpiä seuranaan ja itsekin tuumailin aluksi että se voisi olla puuterikäävän kuromaitiöpallo tai joku vähän poikkeava versio sellaisesta. On se kuitenkin aika lailla erinäköinen ja nimenomaan harsu eikä muutu itiömassaksi kuten kuromaitiöpallo vaan säilyttää muotonsa ja valkoisen värinsä kuukausia.

Näitä on tullut seurattua jo pari vuotta eräällä paikalla. Kasvavat ylivuotisilla/vanhoilla koivunkantosienen varsilla, tuoreissa ei ole havaintoa. Missä määrin tämä sitten loisii?

Eipä tuosta löydy paljoa tietoa ainakaan helposti. Lähinnä vain kerrotaan että että loisii muita sieniä ja kasvaa mätänevillä sienillä. Nyt kun tuon lajin on oppinut tunnistamaan eri kasvuvaiheissa on huomannut sen olevan aika yleinen loppusyksyn laji.