Jokin kääpä


Tässä olisi yksi kääpä avoimessa hiekkaisessa maastossa sijaitsevassa kannossa. Tämä voi olla joku tosi yleinen mutten tiedä itse niistäkään. Mulla on myös mahdollisuus katsoa tästä otettua näytettä mikroskoopilla. Mitä minun kannattaisi siitä etsiä? Mikroskooppi tarkentaa 120x maksimissaan.
Tämä siis oli 26.10.2023 Karjaa

Ehdotan yleistä pinovyökääpää. Sienten skooppauksessa 1000-kertainen suurennus immersioöljyn kanssa on usein välttämätöntä. Vyökäävät voi kuitenkin yleensä määrittää ilman mikroskooppia.

Pillipinta pitäisi nähdä. Näyttää aika pieneltä verrattuna käpyihin, joten voisi olla kynsikääpäkin. Kasvoi ilmeisesti männyllä?

Minkähänlainen mikroskooppi sinulla on, jos se suurentaa 120 kertaa? Sienimikroskopiassa käytetään läpivalaisumikroskooppia, jossa yleensä on objektiivit 10 x, 40 x ja 100 x öljyobjektiivi. Okulaarit ovat yleensä 10 kertaa suurentavat (paremmissa skoopeissa voi käyttää myös 12,5 kertaa suurentavia). Lopullinen suurennos on sitten objektiivi x okulaari.

Niemelän (2016) kirjassa on aika hyvin esitetty kääpien mikroskooppiset rakenteet. Siinä on esitelty myös tarvittavat reagenssit (CB, Melzer ja KOH, lisäksi kongopuna voi olla hyödyllinen).


Tässä kääpä alta. Sillä on siis selvästi heltat.

Koivunhelttakääpä.

1 tykkäys

Näin se määritys ratkeaa joskus helpostikin.