Joulukärpänen [Muscina stabulans?]

Minun nuoruudessani ilmestyi humoristinen joululehti Joulukärpänen. Nyt minä sain joulunalusvieraakseni tämän oikean kärpäsen, josta kyselen, saisiko sille nimen kenties sukutasolle asti… :thinking:


Joensuun Kiihtelysvaara 25.11.2020

Phaonia voisi olla suku- ehdokas, mutta naaras vähän rajoittaa lajia.

Pentti

Kiitos sinulle, Pentti. Tähän arvelinkin olevan pakko tyytyä… Phaonioiden kuvia katsellessani Phaonia errans vaikutti aika paljon samannäköiseltä, mutta tyydyn kyllä sp.:hen. Sen sijaan minua kiinnostaisi tietää, miksi naaras rajoittaa lajinmääritystä. On varmaan muitakin foorumilaisia, jotka mielellään lukisivat asiasta, jos haluaisit kertoa enemmän… :thinking: Ei oppi ojahan kaada! :+1: :hugs:

Phaonia-suvussa on 91 lajia, en tiedä miksi naaraita ei aina voi saada lajilleen kuvista.

Pentti

1 tykkäys

Kyllä tämä on sukua Muscina. Skutellumin kärki on punertava.

Kiitos, Teppo! Katselin netistä aika monia Muscina- ja Phaonia-kuvia, ja huomasin, että joillakin oli kummassakin suvussa punertavia scutellumeja… :thinking: Olen vähän ymmälläni, mitä tehdä… Vieläköhän löytyisi apua?

Phaonia suvulla voi olla myös, mutta tämän tuntee Muscina suvuksi kun katsoo siiven kärkeen meneviä suonia. Toinen niistä kaartuu kohti siiven kärkeä, ei siis mene suoraan. Muscina levida voisi olla, koska jalat näyttävät kokonaan mustilta.

Teppo, nyt tuli sinulta hyvä tuntomerkki! Onneksi kuvassani siipisuonitus näkyy aika hyvin. Jaloissa en paljain silminkään katsottuna näe punertavaa, vaan kyllä ne tasaisen tummat ovat. Joulukärpäseni näet lentelee yhä ympäri huusholliani. En raaski sitä lätkäistä, kun on vain ainokainen… :rofl: Aikansa pörrää ja kokee lopulta luonnollisen kuoleman… Sinulta onkin Laji-sivustolla kuva Muscina levidasta. Levida tai stabulans sopisivat parhaiten tänne Pohjois-Karjalaan, mutta jalkojen värin perusteella taitaa Levida olla se oikea laji. Kiitokset vielä kerran, Teppo! On ollut mielenkiintoista. :+1: :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Puoli tuntia ehti kulua - ja mieleeni juolahti, että otin eilen iltapesulla ollessani pyyheliinalla istuneesta vieraastani huonon kuvan. Nyt suurensin sitä ja mitä huomasinkaan :interrobang: Keskimmäisten jalkojen reidet taitavat sittenkin olla punertavat. Ei se heijastustakaan voi olla… Vanhat silmät huonossa valossa ovat nähneet ne mustina… Onko kyseessä siis sittenkin Muscina stabulans? :thinking:

Muutama uusi kuva lisää. Pakko ottaa salaman kanssa pimeässä uunin nurkassa.




1.12.2020