Joutsenkaulainen [Raphidia ophiopsis, mäntykäärmekorento]

Ihmettelin tämän ötökän pitkää kaulaa ja sitä, että se liikuskeli vajan seinällä vikkelästi sivusuunnassa kuin rapu! Mikä mahtaa ollakaan? Verkkosiipisiä ajattelin ensimmäisenä, kunnes olin huomaavinani sen niskassa pistiäisille tyypilliset kolme kohoumaa… Pituutta oli silmämääräisesti noin 10-12 mm.





Joensuun Kiihtelysvaara 15.6.2020

Käärmekorento, erot siipitäplän värissä ja sen läpi kulkevien suonten lukumäärässä, tästä ei oikein nää suonia mut siipitäplän värityksen ja muodon perusteella ehdotan mäntykäärmekorentoa.
T:Jyri

Lämpimät kiitokset - näin helteellä se onnistuu hyvin :wink: - sinulle, Jyri! Olen sitä mieltä, että sinusta on kehkeytynyt todella hyvä apuri tälle foorumille. Kiitos siitäkin. :slightly_smiling_face: Olen joskus kuullut nimen käärmekorento, mutta ei se nyt lainkaan tullut mieleeni. Voinen lajitella sen Verkkosiipiset sukulaisineen -kategoriaan, kun käärmekorennoille ei ole omaa ryhmää täällä. Onneksi sain tuon viimeisen kuvan ennen otuksen pudottautumista pois. Siinä näkyy siipitäplä vastavalossa, joten suonetkin ovat kohtuullisesti nähtävissä. Kyllä tämän täytyy olla mäntykäärmekorento (Raphidia ophiopsis). Siitä oli yllättävänkin paljon kuvia netissä ja varteenotettavan luotettavilla sivustoilla oli myös näitä siipikuvia. - Oli tämä vain tosi iloinen havainto itselleni näin aamutuimaan! Harmi, että varjoisa paikka, vaatimaton kamera ja otuksen vilkas liikehdintä eivät sallineet laadukkaampia kuvia…
Unohdin mainita, että takapihaltani alkaa taaja mäntymetsikkö, jos sillä on merkitystä lajin kannalta - ainakin nimen mukaan.

Hyönteislahkojen tunnistamiseen auttaapi tämä:

Käärmekorentoja ei ole Suomessa tavattu kuin kolme lajia. Itekkin pääsin kuvaamaan yhden lajin (lehväkäärmekorento) muutama päivä sitten :grinning:

Pekka, hieno käärmekorento sinulla, varsinkin kun sitä katselee suurennettuna. Kestäisi hyvin croppauksenkin. Paljon kiitoksia linkistä noin hyödylliseen ja opettavaiseen sivustoon! Tallensin sen suosikkeihin ja aion kyllä vastedes käyttää sitä. :grinning: